Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Avskrivning og kostnadsføre

av Anonymous

Hei,

Jeg kjøpte bærbar pc til firmaet mitt og noe tilbehør til denne. På hver sitt kvittering.

Bærbar PC beløp - 19499 kr inkl. mva.

Tilbehør - 2998 kr inkl. mva.

Slik jeg har forstått det kan man avskrive kun beløp over 15 000 kr. Men alt under 15 000 kan direkte kostnadsføre. Jeg bruker i dag eAccounting, og setter stor pris om noen her inne kan veilede meg hvordan man gjør dette.

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ibrahim

Hvis bruker søkefeltet øverst i programmet, får du beskriveler på det aller meste i eAccounting, også eiendeler.

Legg til ny eiendelskontering:

Med programmet følger noen forslag på eiendelskonteringer, men du kan også legge til egne. Det er viktig at riktig konto oppgis på eiendelskonteringen. Enendelskonteringen må programmet ha for å kunne bokføre avskrivinger, utrangeringer og ved salg. Du kan også velge å kopiere en aktuell eiendelskontering og gjøre egne tilpasninger i den.

1. Velg Innstillinger - Eiendelskontering.
  2. Velg Ny eiendelskontering.

Vinduet Ny enedelskontering åpnes.

1. Fyll ut alle opplysningene.
  2. Velg Lagre.

Kun kontoer som er markert som aktive i kontoplanen kan velges i en eiendelskontering. Når en 

Legg til ny eiendel:

Under Regnskap - Eiendeler bygger du opp foretakets eiendelsregister.

1. Velg Regnskap - Eiendeler.
  2. Velg Ny eiendel.
  3. Fyll i opplysningene om eiendelene.
  4. Velg Lagre.

Under Innstillinger - Firmainnstillinger, fanenBokføringsopplysninger angir du om avskrivinger skal skje månedsvis eller årsvis.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn!

Takk for rask svar 🙂

Kunne du evt. sendt meg lenke eller skrevet en kort brukerveiledning på hvordan man gjør dette?

Jeg er teknisk og tar meg fort til nye ting. Men jeg er dessverre blank på dette 🙂

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ibrahim

Det er riktig, verdier/eiendeler du kjøper over kr. 15.000,- skal føres i kontoklasse 1 Eiendeler, og avskrives.

Du har her kjøpt en pc, og tilleggsutstyr, og dette er å betrakte som en samlet invistering og føres begge på konto 1280, kontormaskiner. Så Legger du opp denne eiendelen i eiendelsregister for avskriving over 3 år som er normalt for datautstyr.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen