avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Heidi45
CONTRIBUTOR *

Avskrivninger fiskeredskap

av Heidi45

Hei:)

Jeg skal legge inn teiner (fiskeredskap) som ny eiendel.

Ift til avskrivninger: 

Hvilken saldogruppe er riktig?  Evt avskrivningssats? Jeg leste om at det er mulighet for en tilleggssats på avskrivninger i kjøpsåret grunnet covid-19, er det riktig?

Jeg ønsker årlige avskrivninger, er det mulig? Hva er da riktig å legge inn på første avskrivning.

Er det en standard på levetid på denne typen redskap? 

Skal jeg legge inn kr 0,- på avskrives til restverdi?

mvh

Heidi

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan legge dette i saldogruppe D, Avskriningssats 20 %

I Visma eAccounting er det kun mulig med lineær avskrivning. Så ved å sette 5 år, blir det 20%

I firmainnstillinger angir du om du vil føre avskrivninger hver måned eller i en gang i året (desember)

* Som tiltak for å avhjelpe den økonomiske situasjonen knyttet til koronaviruset, er det innført en startavskrivning på 10 pst. for nyanskaffede driftsmidler som føres på saldogruppe d (maskiner, inventar mv.). Startavskrivning kommer i tillegg til ordinær avskrivning på 20 prosent. Forslaget får virkning for anskaffelser og påkostninger fra og med 20. juli 2020 (tidspunktet for godkjennelse av tiltaket fra EFTAs overvåkingsorgan (ESA)) til 31. desember 2020.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen