avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Miriam Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

Avslutningsoppgjør AS

av Miriam Gjerde1

Hei

Skal avslutte selskapet og lurer på hvordan jeg fører utbetaling fra bank (kr. 21000) til aksjonær.

Ingen gjeld i selskapet, hverken fra leverandører eller aksjonærer.

Kan jeg sende 2021 årsregnskapet inn fra skattemodulen nå og kreve forhåndsskatt?

Blir ikke noe skatt å betale da selskapet har underskudd.

7 SVAR 7

av Jørn Karlsen

Hei

Utbetalingen fra AS til Aksjonær kan du føre som utbytte konto 2800 Utbytte

Du må dessverre vente med å sende inn skattemelding, næringsoppgave mm. og årsregnskapet for 2021 til februar/mars 2022.

Det kommer også nye skatteskjemaer for 2021.

Du kan beregne forskuddsskatt 22% av resultatet, men du må nok vente med å betale dette.

Du kan kontakte Skatteetaten, men vil tro de svarer det samme.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Miriam Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

av Miriam Gjerde1

Hei. Det er bare jeg som er aksjonær og som betalte inn aksjekapitalen på 30.000. Nå står det ca 21 000 på bankkonto som skal avsluttes. Skal det da føres K1920 / D 2800? Eller kan man bare føre det som K 1920/ D en konto for tilbakebetaling av aksjer?

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan føre det slik inntil videre

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2255 Gjeld til eier

Så vil årsavslutningen for 2021 bli en korrigering av dette, mot konto 2000 Aksjekapital.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Miriam Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

av Miriam Gjerde1

Er det mulig å føre alt inn i skattemodulen og sende til altinn og deretter gjøre nødvendige endringer der? 

Mitt abonnement utgår nå og jeg ønsker ikke å måtte betale for en ny periode kun for innsendelse av årsoppgjøret.

Tenkte å føre alt ferdig nå, sende over til altinn og korrigere der, hvis det er mulig?

av Jørn Karlsen

Hei

Dessverre det er ikke mulig.

Skattemodulen må få import fra Visma eAccounting, og bokføringen av årets resultat skal ekspoteres til Visma eAccounting regnskapet.

Ta kontakt med salg, så kanskje de kan hjelpe deg.

Evt. må du legge inne inn alle tallene i Skattemelding, næringsoppgave osv manuelt.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Miriam Gjerde1
CONTRIBUTOR ***

av Miriam Gjerde1

Selskapet har ikke underskudd i 2021 men overskudd på ca 15 500 men underskudd til fremføring fra 2020.

av Jørn Karlsen

Hei

Som skrevet må du nok dessverre vente til 2022, men så avslutte regnskapet og sende inn dette.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen