avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Vilde-j
CONTRIBUTOR *

Avslutte bedrift - regnskapsføring (Visma eAccounting)

av Vilde-j (Oppdatert ‎16-04-2020 11:32 av Vilde-j )

Når jeg skal legge ned ungdomsbedriften skal jeg avslutte bokføringen og sett opp balanse og resultatregnskap. Det kommer automatisk opp på vista eaccounting. Regnskapet med oversikt over fordeling av overskudd, skal legges fram for resten av bedriften ved nedlegging av bedriften, må jeg da lage et eget regnskap utenfor resultatrapport og årsresultat? hvordan skal jeg føre overskuddet fordelt på de forskjellige i bedriften?..  Hvordan skal alt bli seende ut til slutt, skal fordelingen av overskudd (lønn), vises på resultatrapporten feks?

Mvh Vilde

7 SVAR 7

av Jørn Karlsen

Hei

Hvilken type selskapsform har denne bedriften ?

Du må sette opp regnskapet, med resultat og balanse.

Overskuddet skal disponeres, men det kommer en på hvilken type selskapsform du har?

Så skriver du om fordeling av overskuddet til de forskjellige bedriftene. er det flere bedrifter som eier denne bedriften.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Vilde-j
CONTRIBUTOR *

av Vilde-j (Oppdatert ‎16-04-2020 13:15 av Vilde-j )

Dette er en ungdomsbedrift. På videregående har vi "ungt entrepenørskap". Det er derfor ingen flere bedrifter som eier den.  Er det da et annet svar?

Å sette opp regnskap med resultat og balanse, det kommer automatisk opp på visma eaccounting, skal jeg likevel lage et "ekstra" regnskap for dette?

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan bruke resultatrapporten og balansen som er i ditt system.

Årets resultat kan du bokføre slik:

Debet 8800 Årets resultat

Kredit 2050 Annen egenkapital

Så kan de eiendelene (saldo på bankkonto) som er i bedriften utbetales til eier/eiere. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Vilde-j
CONTRIBUTOR *

av Vilde-j

Vi er 7 eiere i ungdomsbedriften, og jeg må vel dokumentere tilbakeføring av eiendelene til eierne (føre manuelle bilag) før jeg kan bokføre årets resultat? Hvilke kontoer (debet og kredit) kan jeg da bruke til det? 

av Jørn Karlsen

Hei

Du bokfører årets resultat.

Eiendeler (bankkonto, utbetaler du fordelt på de 7 personene og føres slik:

Kredit 1920 bankinnskudd

Debet 2050 Annen egenkapital.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Vilde-j
CONTRIBUTOR *

av Vilde-j

Hvis jeg har forstått det riktig, skal det altså da føres som en del av årets resultat? 🙂

av Jørn Karlsen

Hei

Du fører først årets resultat.

Utbetalinger som føres mot konto 2050 Annen egenkapital, er kun balanse føring. Og har ikke noe med årsoppgjøret å gjøre.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen