avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted

Avstemme innbetaling og utbetaling

Hei

Har følgende "floke":

Leietaker betaler inn husleie a kr.6700 på konto den 2.aug.

Pga manglende internett i leiligheten en mnd, gir jeg kr.150 i avslag på husleien, og sender en faktura til leietaker på kr.6550 den 3.aug. Samtidig sender jeg kr.150 tilbake til leietakers konto.

Når jeg nå skal avstemme bank, passer ikke beløpet på innbetalingen til leietaker med faktura. Der er en differanse på kr.150. Vil jeg klare å avstemme den differansen på kr.150 mot den utbetalingen jeg har gjorde til leietaker på kr.150?

Håper jeg klarte å formidle hva jeg mener her.

Mvh

Marianne Abrahamsen

3 SVAR 3
Highlighted

Sv: Avstemme innbetaling og utbetaling

Hei

Du skriver at husleien er på 6700,-

Og denne måneden har kunden fått faktura på kr. 6550,- pga manglende Internett.

Så har du en differanse på kr. 150,- som du har utbetalt til leietaker. Har da kunden betalt kr. 6700,-, siden du har utbetalt kr. 150,-?

Det må føres inn på konto 1500, og kunde reskontroen. for hvis kunden har betalt kr. 6650, så har du utbetalt kr. 150,- feil til Leietaker. Som han da skal betale tilbake til deg.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted

Hei igjen

Ja, det stemmer at husleien er på kr.6700,-

Og leietaker betalte inn leien dagen FØR jeg opprettet fakturaen, og FØR jeg hadde avgjort at han og de to andre leietakerne skulle få kr.150 i avslag pga manglende nett.

Så jeg opprettet de 3 fakturaene, til de 3 leietakerne, med 150,- i avslag samtidig, uten å se at han her leietakeren allerede hadde betalt inn det vanlige beløpet. Så derfor måtte jeg betale ham tilbake de 150,-.

Mvh

Marianne

Highlighted

Hei Marianne

Da skjønner jeg.

Reskontroen ser da slik ut:

Faktura kr. 6550,-

Innbetaling kr 6700,-

sum kr. 150,- i kundens favør

Da utbetaler du kr. 150,- til kunden og fører dette inn på konto, og da skal kunde reskontroen gå i null.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen