Mine områder
Hjelp
Kamilla Kleive
CONTRIBUTOR *

Avstemming egenkapital, RF-1167

av Kamilla Kleive

Hei, jeg får differanse i Avstemming Egenkapital, hvordan kan jeg bli kvitt dette?

RF-1167 Næringsoppgave 2, Postene 9400 og 9650 - Det er differanse mellom Sum debet og Sum kredit i balansen i næringsoppgave 2(RF-1167)

8800 Årsresultat - 8960 Overføringer egenkapital - 184,64

Mvh

Kamilla Kleive

11 SVAR 11
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dessverre er det vanskelig å svare på dette uten å se regnskapet og skjemaene dine.

Bruker du Visma eAccounting skattemodul ?

Kan du enten legge ved resultat, balanse, og næringsoppgaven her.

Eller du kan booke en konsulent time, hvor vi logger oss inn for å gå inn i ditt regnskap for å bistå deg.

Du kan booke time her Link

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Kamilla Kleive
CONTRIBUTOR *

av Kamilla Kleive (Oppdatert ‎20-04-2023 13:37 av Kaj Sjursen Kleveland VISMA )

Ja, jeg bruker skatte modulen, se vedlegg.

Mvh

Kamilla Kleive

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du ser resultatrapporten så har du inntekt på alle 3xxx kontoene kr. 621 405,- og 2019 på kr. 328 875,-.

Dette er akkurat samme beløp som står i post 9000 på Næringsoppgaven din.

Så det ser riktig ut i forhold til regnskapet.

I post 9400 er summen kr. 248 538,- Post 9650 sum kr. 248 724,- Differansen er kr. 186.

Ser under udisponert resultat for 2020 at du har et beløp på kr. 184,64.

Og nederst i balansen ser jeg du har et avvik fra 2019 på kr. 0,99. Årsaken til differansen er at du har udisponert resultat i balansen fra 2019.

Så når disse er bokført over til annen egenkapital, og du henter inn nye tall i Skattemodulen vil dette stemme på post 9400 og 9650

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Kamilla Kleive
CONTRIBUTOR *

av Kamilla Kleive

Blir det 8990D og 2050K?

Mvh Kamilla Kleive

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er korrekt.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Kamilla Kleive
CONTRIBUTOR *

av Kamilla Kleive

Hei igjen, jeg har nå ført slik beskrevet over, og udisponert resultat er satt til 0. Allikevel får jeg det samme avviket i Næringsrapport post 9400 og 9650. Jeg har oppdatert i Skattemodulen.

Mvh Kamilla Kleive

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Men ser du nederst i balansen så har du et avvik fra 2019.

Så resultatet fra 2019, har du nok ikke disponert hele beløpet. en diff i balansen på kr. 0,99

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Jørn Walle
CONTRIBUTOR **

av Jørn Walle

Jeg mistenker at det er samme utfordring som jeg sliter med. Det at det i eAccounting benyttes desimaltall, mens det i skattemodulen benyttes heltall. Da kan det oppstå en avrunding som i mitt tilfelle resulterer i at jeg får et ikke bokført resultat på kr -1,-.

Ettersom jeg ikke kan editere det automatiske posteringsbilaget for å legge på kr 1,- så er jeg usikker på hva jeg kan gjøre for å rette opp i dette.

Jørn

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er riktig at til Skatteetaten sender vi bare hele tall. men bokføringen til Visma eAccounting skal gå med desimaler.

Det kan være andre årsaker også.

Så da bokfører du den ene krona manuelt.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Jørn Walle
CONTRIBUTOR **

av Jørn Walle

Bokfører den ene krona manuelt... Mener du da et manuelt bilag i eAccounting etter at posteringsbilaget er overført fra skattemodulen?

Jørn

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja det er korrekt

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen