Fagområde Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Avvik på mva oppgave-korrigeringsbilag

Hei

Jeg har noen noen feil på bilag før innsending av første mva melding. 

En av feilene er at jeg har glemt inngående høy mva på et bilag mot konto 6550 på kr 4182

Der har jeg nå opprettet et korrigerings-bilag der jeg korrigerte kun 6550 og la til ny konto 6550 med debet 3345,60 og 2710 med debet 836,40. Når jeg har bokført dette får jeg fortsatt avvik i mva melding. Ser ut som det vises til opprinnelig avvik. Hva har jeg gjort feil? Se bilde av korrigeringsbilag

Skjermbilde 2019-03-11 kl. 22.13.28.png

19 SVAR 19

Sv: Avvik på mva oppgave-korrigeringsbilag

Hei

Er det opprinnelige bilag fra januar eller februar ?

Ser at ditt korrigeringsbilag er 11.03.19. dvs. at dette bilaget kommer med i termin 2-2019.

Når du går inn på mva-meldingen, så får du opp en link med feilmeldinger. hva viser denne?

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei Jørn

Opprinnelig bilag er fra januar. Jeg sjekket nå kommende mva periode (mars-april) og der har det kommet opp avvik på korrigeringsbilaget jeg laget.  Har også samme feilen på et bilag for november-desember perioden i 2018. Det er ikke levert mva oppgave for november-desember 2018 da bedriften startet 4.februar og ikke ble mva pliktig før da. Snakket med skatteetaten og forsto det slik at vi skal levere første mva melding for den perioden vi blir mva pliktig og deretter sende inn ekstra skjema for våre mva utgifter før vi ble mva pliktige. Dette gjelder oppstartskostnader for bedriften. Legger ved bilder av feilmeldinger.

mvh Roy Lyngstad

Skjermbilde 2019-03-12 kl. 21.00.23.pngSkjermbilde 2019-03-12 kl. 21.00.42.png

Hei Roy

etter hva jeg skjønner så har du begynt å føre fradrag for inngående mva fra oppstarten av og ikke ble mva registrert før i februar. Det er ikke lov å beregne mva på slag eller føre fradrag for mva. før du blir mva registrert.

Som du sikkert vet må du ha en omsetning på kr. 50.000,- før du kan søke om å bli mva registrert. 

Så kan du søke om få ettergitt mva. fra oppstarts dato.

Vedleggene dine gir meg dessverre ikke nok informasjon, for at jeg kan gi deg en enkel løsning.

For å kunne gi deg et korrekt svar, så er det best å logge seg inn i systemet og se på de aktuelle bilagene, og korrigeringene som er gjort.

Har du behov for bistand til dette kan du i ditt system finne en regnskapsfører. Eller booke en konsulent hos oss på denne linken her

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei igjen

Det stemmer. Vi søkte om mva registrering  7. februar (nådd omsetting 50 000)og har blitt mva registrert. Vi har meldt inn at vi har tatt betaling av mva fra første krone og det var OK ifølge skatteetaten. Hvis jeg forstår deg riktig så er det altså alle bilag fom. 7. februar som nå skal sendes inn for mva periode jan-feb, så må det ettersendes krav om tilbakebetalt mva for våre utgifter før mva registrering. Hvis dette er riktig, klarer eAccounting å sortere bilag på gitt dato eller kun for mva-periode? 

Er litt stressa mtp frist for mva innsending nå den 15. ....  

takk for hjelpa så langt Smilefjes glad

mvh

Roy Lyngstad

Hei Roy

Regnskapssystemet lager kun mva melding for hele terminer.

Som du skriver så er det og fra skatteetaten at dere har tatt betaling med mva fra oppstart, (slike ting er alltid lurt å få bekreftelse på mail) Mva loven sier at det ikke er lov å fakturere ut fær et selskap er mva registrert.

Så da blir det bare å sende inn mva på vanlig måte siden du har fakturert med mva fra første dag. Slik Skatteetaten har godtatt.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Ok. 

Men da står jeg fortsatt igjen med avvik på to bilag. 

Har booket time med support idag, men ble usikker på om det kun er support på selve programmet og ikke regnskapsmessig support. Har dere mulighet til å bistå med disse på sparket i dag?

(updated by Jørn Karlsen VISMA ‎14-03-2019 13:36 )

Hei Roy

Support kan forklare deg hvordan du bruker systemet. Men skal du ha bistand til å rette regnskapet, så er det bare konsulent avdelingen som kan bistå med dette.

Vi har ledig tid frem til kl. 15.00 i dag. Send en mail til consult@visma.com, med firmanavn og telefon nr. så vil vi kontakte deg.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

ok.

Jeg har sendt dere mail. 

Jeg fant ut hva jeg har gjort feil.

På korrigeringsbilaget har jeg brukt feil dato slik at dette har kommet på neste mva periode. Jeg har nå korrigert korrigeringsbilaget slik at dette går i null, men er usikker på hvordan jeg kan lage nytt korringeringsbilag for opprinnelig bilag da dette allerede er korrigert... 

jeeeeses her ble det mye korrigeringer....

Hei

Da vil jeg anbefale deg å føre korrigeringen i riktig periode manuelt.

Vi kontakter deg.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei igjen Jørn

Ny MVA periode og nye utfordringer. 

Har fått noen avvik på dato. Usikker hva dette skyldes. Må det korrigeres pga av dette? 

mvh

Roy Lyngstad

CONTRIBUTOR *

Når jeg kontrollerer mot mva pr konto så er det også avvik på sum utgående mva. 

Kan dette ha noe med de datoer som er feil?

Hei

Når du får varsel om avvik på dato, så vil det trolig være et bilag du har ført fra forrige mva termin etter at du har lukket terminen.

Eks. Termin 1. (januar/februar) er avsluttet og det er ført et bilag med februar dato. Da blir kostnaden. bokført i februar, men mva fradraget kommer i mars/2. termin.

Så sjekk at bilagene har dato i forrige termin, ved å klikke på linken for å se avvikene.

Hvis det stemmer med dato i tidligere terminer, er det ikke nødvendig å korrigere dette.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Hei Roy

Hvis du har avvik på utgående mva. Mva beløpet ikke stemmer med grunnlaget, så er det noe som er feilført.

ta grunnlaget i post 3. og gang med 25% mva. og se om mva beløpet stemmer med hva som kommer opp på ,mva meldingen. og beløpet bokført på konto 2700.

Stemmer ikke dette, ta ut rapporten mva pr. konto og sjekk alle bilag om det er riktig ført.

Har du feil på noen bilag må dette rettes.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei

Tror dette skyldes at mars/april termin ikke er ferdig. Jeg missforstod dette med terminer. For det er vel slik at forfall 10.april er frist for innbetaling av forrige termin etc. dette betyr vel at mva for mars/april ikke skal sendes inn før april er fullført og har da frist for betaling i juni?

Hei

Det stemmer.

Termin 1. januar og februar skal rapporteres og betales nå 10. April

Termin 2. mars og april, skal rapporteres og betales 10 juni.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-)

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Følger opp denne da jeg har et spørsmål for mva periode som forfalt 10.juni. 

Jeg har fortsatt avvik på dato på noen bilag. Disse ble bokført i mars men betalt i februar. 

Når jeg kontrollerer mva oppgaven for mars-april er det et avvik på inngående mva for perioden.

Avviket er lik summen på inngående mva for de bilagene som har avvikende dato. 

Altså når jeg summerer inngående mva for bilag med avvikende dato, er dette lik summen som avviker på mva oppgave kontra rapporten. 

Dette betyr vel at mva oppgaven er riktig?

Hei

For å si om dette er korrekt, må jeg nesten se ditt regnskap.

Men sjekk saldo som er bokført på konto 2740 Oppgjørskonto. Er denne u null etter at du har sendt inn mva-meldingen og bokført betalingen ?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-) Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

hei

jeg har ikke bokført og betalt mva enda. men må få gjort dette snarest da frist var i går.

Jeg kan sette opp en teamViewer om du har mulighet nå

Hei Roy

Hvis du ønsker at en konsulent, skal bistå deg. Må du sende en mail til consult@visma.com, eller gå inn på nettsiden og booke konsulent: Link:

Faglig forum, er et forum for spørsmål innen lover og regler i regnskap og lønn. Men support bistår deg med system.

Men ønsker du bistand til å avstemme MVA og evt, rette feil, så er konsulent det rette, eller inngå samarbeid med en regnskapsfører.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-) Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen