avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted

Avvikende beløp MVA rapport

Ble registrert med MVA i November i fjor med årlig MVA rapportering, må da velge hele året i fjor, men når jeg valgte perioden i fjor så får jeg opp avvikende beløp for salgsinntekter i månedene før jeg ble registrert.

Får opp når jeg velger ny rapport at jeg har 47 bilag å kontrollere.

Skal jeg bare trykke bokfør på denne?

10 SVAR 10
Highlighted

Re: Avvikende beløp MVA rapport

hei Dag Arne

Du har en feil som jeg kan se med en gang. I post 4 i MVa oppgaven er det ikke beregnet MVA. Så her mangler det.

I vedlagg 2 har du fått listet opp bilag som er feil, så du må sjekke disse.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted

Tja, som jeg skriver så ble jeg registrert i November og skal vel ikke betale eller få refundert mva for perioden før det?

Systemet plukker fakturaene fra før november som default.

Highlighted

Ble registrert i November og skal vel ikke betale eller få refundert mva for perioden før det?

Systemet plukker fakturaene fra før november som default.

har årlig rapportering.

Jeg la inn bilagene med MVA kode, men fjernet mva ved bokføring.

Kan jeg velge ingen MVA kode for å få det riktig?

Eller blir det ingen MVA innenfor MVA området?

Se bilde.

Highlighted

Hei Dag Arne

Du skal velge ingen MVA innenfor MVA område.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted

Hvordan korrigerer jeg disse avvikene enklest mulig? skjønner ikke hvordan jeg har fått til dette.

Var det mulighet til å få konsulent bistand for å gå inn å se på dette?

Highlighted

Hei Dag Arne

Gå inn på bilage og velg handling, og korrigere MVA.

Siden dette er et faglig forum, men spørsmål som fag innen regnskap og lønn, anbefaler jeg deg å kontakte support for slike spørsmål, for å få raskere svar.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted

Ja, har prøvd det, men de bilagene jeg har korrigert dukker også opp som avvik på nytt.

Highlighted

Hei Dag Arne.

Da må jeg be deg kontakte support, da de svarer på system spørsmål vedr. eAccounting, mens dette er et faglig forum, for spørsmål om lovverk innen regnskap og lønn.

Support kan lettere og raskere gi deg et korrekt svar.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted

kontaktet support som sa det var riktig at disse bilagene ville vises som avvik jeg måtte kontrollere selv om jeg har gjort det riktig i føring og kontroll. Får fortsatt at korrigeringsbilagene vises som avvik jeg må kontrollere.

Er en svakhet det at jeg må bruke mye tid på å kontrollere noe som er riktig. Spesellt når jeg ikke har all verdens erfaring med MVA og blir usikker på om det er rett eller feil det jeg har gjort.

Synes det høres rart ut at det fortsatt skal vises som avvik hvis jeg har gjort det riktig.

Highlighted

Hei

Jeg kan forstå at det kan virke forvirrende at korrigerte og nå korrekte bilag fortsatt kommer opp i listen. Men det jeg vil tror skjer her er at kontrollisten ikke får med seg at bilagene er korrigert, men merker bare bilagene i bakgrunnen slik de var før korrigeringen. Resten av programmet forstår endringen og er korrekt oppdatert på endringen. 

Dette skal jeg ta videre som ønske til forbedring til vår utviklingsavdeling. 

Men da det er et engangstilfelle det at du må korrigere en slik mengde med bilag, så tror jeg ikke du vil møte på denne utfordringen igjen.

Ønsker deg en fin dag.

Mvh Christina Mathisen

eAccounting support