for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
HEI
driver et enkelmannsforetak frisørsalong.
Under corona stengt salong i mars og april fikk jeg litt støtte fra skatteetaten av faste utgifter for mars, hvordan skal det føres i regnskapet?
og så fikk jeg for april litt lønn fra, NAV hvordan blir det ført?
Løst! Gå til løsning.
Hei
Tilskudd fra staten vedr. Covid-19 fører du på konto 3440 Offentlige tilskudd for tjenester.
Er det lønn/dagpenger, og firmaet har ikke forskutert dette så skal det ikke føres i regnskapet. NAV innberetter dette som lønn på deg privat.
Er dette en utbetaling/refusjon fra NAV pga. refusjon sykepenger, permittering, når firma har forskuttert dette.
Skal føres slik:
Debet 1920 Bankinnskudd
Kredit 5800 Refusjon av sykepenger
I tillegg legges beløpet som er refundert inn i lønn, på lønnsart: Refusjon NAV, slik at systemet beregner negativ arbeidsgiveravgift på beløpet da man har betalt dette tidligere.
Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Frederik Sætrang
Hei
Takk for svar . Så da kommer pengene fra nav som privat lønn fra nav? Og ført på privat selvangivelsen for i år. ( neste år) som lønn, vis jeg forstår deg rett?
mvh Åse
Hei,
Ja det stemmer. Hvis den ansatte har mottatt støtte direkte fra NAV vil dette bli oppført i skattemeldingen for 2020.
Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Frederik Sætrang
Hei igjen.
Nå har ikke jeg ansatte , så til skuddet fra nav skulle dekke noe av tapt lønn for meg Men går d som privat lønn som om jeg hadde hvert ansatt?
Hei,
Riktig, dette skal da ikke inn i regnskapet. Bare tilskuddet du fikk for dekning av fasteutgifter.
Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Frederik Sætrang
Tusen takk for hjelpen👍
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.