Mine områder
Hjelp
Åse Lokøy
CONTRIBUTOR ***

BOKFØRING AV STØTTE for CORONA stengt frisørsalong fasteutgifter fra skatteetaten og lønn fra nav

av Åse Lokøy

HEI

driver et enkelmannsforetak frisørsalong.

Under corona stengt salong i mars og april fikk jeg litt støtte fra skatteetaten  av faste utgifter for mars, hvordan skal det føres i regnskapet?

og så fikk jeg for april litt lønn fra, NAV hvordan blir det ført?

6 SVAR 6
FrederikS
VISMA

av FrederikS

Hei

Tilskudd fra staten vedr. Covid-19 fører du på konto 3440 Offentlige tilskudd for tjenester.

Er det lønn/dagpenger, og firmaet har ikke forskutert dette så skal det ikke føres i regnskapet. NAV innberetter dette som lønn på deg privat.

Er dette en utbetaling/refusjon fra NAV pga. refusjon sykepenger, permittering, når firma har forskuttert dette.

Skal føres slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 5800 Refusjon av sykepenger

I tillegg legges beløpet som er refundert inn i lønn, på lønnsart: Refusjon NAV, slik at systemet beregner negativ arbeidsgiveravgift på beløpet da man har betalt dette tidligere.

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS

Frederik Sætrang

Åse Lokøy
CONTRIBUTOR ***

av Åse Lokøy

Hei

Takk for svar . Så da kommer pengene fra nav som privat lønn fra nav? Og ført på privat selvangivelsen for i år. ( neste år) som lønn, vis jeg forstår deg rett?

mvh Åse 

FrederikS
VISMA

av FrederikS

Hei, 

Ja det stemmer. Hvis den ansatte har mottatt støtte direkte fra NAV vil dette bli oppført i skattemeldingen for 2020.

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS

Frederik Sætrang

Åse Lokøy
CONTRIBUTOR ***

av Åse Lokøy (Oppdatert ‎17-07-2020 13:32 av Åse Lokøy )

Hei igjen. 

Nå har ikke jeg ansatte , så til skuddet  fra nav skulle dekke noe av tapt lønn for meg Men går d som privat lønn som om jeg hadde hvert ansatt?

Godkjent løsning
FrederikS
VISMA

av FrederikS

Hei, 

Riktig, dette skal da ikke inn i regnskapet. Bare tilskuddet du fikk for dekning av fasteutgifter.

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS

Frederik Sætrang

Åse Lokøy
CONTRIBUTOR ***

av Åse Lokøy

Tusen takk for hjelpen👍