avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

CONTRIBUTOR *

Balanse IB Egenkapitalkonti

av Ingvar Aandalen

Har problemer med balansen min ved årets slutt. UB i 2015 for kti 2057 til 2068 blir UB ved oppstart i 2016. Eks.vis 2058 Egenkapitaltransaksjon sats i 2015 kr. 1.700 (hjemmekontor) blir når jeg fører dette ihenhold til bokføringsforslag i systemet D 6300/K2058 kr. 1.700 feil.

IB kr. -1.600 + (-1.700) = UB -3.300.

Dette gjør at Næringsoppgaven blir feil. Hva gjør jeg for å få riktig IB ved årets start. Må jeg gjøre en manuell transaksjon mellom 2057 og 2050?

Med vemmlig hilsen

Ingvar Aandalen

4 SVAR 4
Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ingvar

Var ikke noe vedlegg ved i ditt svar.

Spørsmål om selve systemet må du kontakte support for, da dette er et faglig forum for spøsmål innen lover og regler for lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av Ingvar Aandalen

Ref. også Næringsoppgave 1 side 4. Næringskostnader uten fradragsrett/egenkapitalkorreksjoner 2051 - 2059

Mvh

Ingvar Aandalen

CONTRIBUTOR *

av Ingvar Aandalen

Kan ikke skjønne det at jeg har opprettet disse konti. Det ligger jo også som bokføringsforslag i eAccounting.

Ref kto 2068 Elektronisk kommuniksajon. - Se vedlegget

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Ingvar

Kontoene du nevner 2057, 2058 og 2068, er balansekontoer, som ikke er i Norsk standard NS4102. Så går ut fra at dette er kontoer du har opprettet selv.

Og de danner utgående balanse i 2015, og inngående balanse i 2016. og dette vil fortsette hvert år.

Hvis dette er kostander i 2016 så skal de kontoene ligge i resultat regnskapet og ikke i balansen.

Balanse er fra konto 1000 til 2999 og overføres til neste regnskaps år.

Resultat regnskapet er fra konto 3000 til 8999 og her har du resutatet for årets drift, som ved års slutt disponeres i Balansen.

Resultat regnskapet avsluttes hvert år, men balansen er hele tiden løpende.

Så hvis dette er kostander så må du lage et korrigeringsbilag og føre det fra disse kontoene til riktig konto i resultatregnskapet. 

Utfallet av dette er at i 2016, får du også kostanden på disse tre kontoene også  for 2015, siden disse lå i Balansen.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen