for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei,
jeg skal avslutte regnskapet nå i visma i eaccounting.
når jeg går inn på manuelt bilag så har jeg forstått det som at jeg kan velge bokføring av årets skatt i rullgardinen, da dette skal regnes ut automatisk av hva som er ført i regnskapet, men det kommer kun 0,-, stemmer det at det er 0,- skatt? Jeg ble litt usikker på om det er riktig?
eller må jeg beregne dette selv?
Når jeg velger manuelt bilag og bokfrøing av åretsresultat får jeg opp D8960 111911,55 og K 2050 111911,55.
Er det da kun dette bilaget jeg skal føre før jeg kan avslutte?
på forhånd takk!
mvh
kristine
Løst! Gå til løsning.
Hei
Systemet beregner ikke automatisk skatt.
Det kan være flere kontoer i ditt regnskap som det kanskje ikke er skattefradrag for.
Så kommer det an på hvilken selskapstype du har.
Har du et AS så skal det avsettes skatt og da kan årets resultat føres slik.
Eks. ved overskudd
Debet 8800 Årsresultat
Kredit 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet (22% av overskuddet)
Kredit 2050 Annen egenkapital
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei,
Ok, men når jeg åpner manuelt bilag for bokføring av årets resultat så får jeg etter alt nå er før
D 8960 7442,40
K2050 7442,40
skal jeg da først
føre bilaget du beskriver under
D8800 7742,40
K2500 1703
K2050 6039
så vil bilaget for bokføring av årets resultat endre seg?
For det stemmer vel at året bokfrøing av årets resultat skal føres D8960/2050, men da fratrukket skatt?
Hei
Dette er et forslag fra systemet
D 8960 7442,40
K2050 7442,40
Men har du As skal du avsette skatt og da blir føringen som du skriver slik:
D8800 7742,40
K2500 1703
K2050 6039
Så du kan føre det manuelt, eller endre forslaget som kommer opp.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
supert tusen takk!
ha en fin dag:)
Hei
Bare hyggelig. Lykke til.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
jeg fant sammenstillingsoppgaven i visma, men jeg finner den ikke i altinn..
noen tips til hva jeg skal søke på for å finne skjemaet?
takk!
Hei
Du vil ikke finne sammenstillingsoppgaven til alle ansatte i Altinn.
Du sender inn A-melding hver måned, som danner grunnlag for Skattemeldingen til alle ansatte,
De ansatte kan søke en rapport i Altinn som heter A08, da får de en rapport som er lik sammenstillingsoppgaven du tar ut fra ditt system.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
det har vært to driftsmidler i selskapet men verdien pr 31.12.2019 er i null og de er fult nedskrevet.
da vil skattemessig verdig også være 0,-?
Hei
Det er korrekt.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
jeg har også en saldo på 2050 fra 2018 skal den disponeres/føres?
eller kan den stå?
takk!
Hei
Konto 2050 Annen egenkapital, skal stå. Det er egenkapitalen som opparbeides ved overskudd.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.