Mine områder
Hjelp
Morten Wendelboe
CONTRIBUTOR *

Beregning av skatt og årsavslutning

av Morten Wendelboe

Hei,

jeg har overtatt et regnskap i 2017 og det er første året vi fører i visma e accounting.

i 2016 hadde firmaet på konto 2080 udisponert overskudd.

når jeg skal gjøre årsavslutningen står det "når alt er avstemt og du har bokført skatten...

I år har firmaet et overskudd og jeg lurer på hvordan jeg beregner skatten da?

han har jo et fremførbart underskudd fra i fjor så blir det noe skatt i det hele tatt?

eventuelt hvordan beregner jeg den og hvordan bokfører jeg den?

og jeg lurte også da på det siste bilaget hvor jeg skal bokføre årets resultat skal det gå mot 8960 og 2050 eller skal det gå mot 2080?

takk for svar!

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Morten

Du skriver at de i 2016, hadde 2080 udisponert overskudd. Men går ut fra at du mener udispobert underskudd.

Du skriver ikke hvilken type selskapsform du har, men går ut fra at det er et AS.

Da skal du ta overskuddet fra 2017, og trekke fra udisponert underskudd, før du beregner skatten for 2017. Da underskudd fra tidligere år går til fradrag for skatteberegningen.

Selve føringen av overskudd blir da slik, hvis det ikke er avsatt noe til utbytte:

Debet 8800 Årsresultet

Kredit 2080 udekket underskudd

Kredit 2510 Betalbarskatt ikke ikke utlignet

Kredit 2050 Annen egenkapital

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Morten Wendelboe
CONTRIBUTOR *

av Morten Wendelboe

Hei

tusen takk for svar!

men jeg lurte også på hvordan man beregner skatten og det fikk jeg ikke svar på.

fint om du også kan hjelpe meg med et eksempel.

og ja beklager at jeg skrev feil, det er selvfølgelig udisponert underskudd og ja det er et as.

det er ikke noe utbytte involvert.

fint om du kan hjelpe meg med å sette opp et eksempel med bokføring og bereging av skatt

med underskudd fra 2016 på ca 600 000,- og et overskudd i 2017 på ca 500 000,-

på forhånd takk og super service!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Morten

Siden du hadde et fremførtbart underskudd på kr. 600.000,- bokført på konto 2080 Udekket tap, og nå et overskudd i 2017 på kr. 500.000,- Så blir det ingen skatt, for da bruker du fremførbart underskudd opp mot overskuddet i 2017.

Overskuddet føres eksempel vis slik:

Debet 8960 Overføring til annen egenkapital Kr. 500.000,-

Kredit: 2080 Udekket tap Kr. 500.000,-

Da vil du stå igjen med en rest på konto 2080 på kr. 100.000,- som du får fradrag for 2018 resultatet før skatteberegningen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen