avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anonymous
Ikke relevant

Beregning og bokføring av skatt

av Anonymous

Under siste punkt på årsavslutningssjekklisten står det:

Har du bokført årets resultat?

Når alt er avstemt og du har beregnet og bokført skatten, er du klar til å bokføre årets resultat.

Hvordan beregner og bokfører jeg skatten? Jeg har skattemodulen i eAccounting.

Jeg er ganske fersk på dette med regnskap, så jeg må muligens ha det inn med teskje... Trenger å vite hvilke funksjoner i programmet jeg skal bruke, hvilke kontoer jeg skal føre mot, og evt. andre detaljer.

12 SVAR 12
Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Beate

Så bra, lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Godkjent løsning
CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen

Supert, takk for svar. Jeg har også inntekt ved siden av. Da har jeg endelig fått avsluttet regnskapet for 2016 og lært en hel masse om regnskap!

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Beate

Det er riktig som personlig foretak skal du ikke beregne og bokføre skatten. 

Du blir lignet som privatperson, og mange har også en inntekt ved siden av.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

av RuneAS

Hei @Jørn Karlsen 

Graver også denne tråden opp igjen. Du skriver "det er riktig som personlig foretak skal du ikke beregne og bokføre skatten".

Hva gjør jeg da med forskuddsskatten? Jeg har bokført dette på konto 2540 (mot 1920), slikt mener jeg å ha lest du har skrevet er riktig en plass. Betalt skatt skal vel med i regnskapet??
(kanskje burde ført på 2070, og så nullet mot 2050 - har fått/funnet så mye motstridende informasjon).

Det er tale om enkeltmannsforetak.

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Rune

Det er riktig å bokføre forhåndsskatt på konto 2540 Forhåndsskatt.

Så betaling av forhåndsskatt slik, når du betaler dette.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2540 Forhåndsskatt

Konto 2070 Forskuddsskatt er samme konto som 2540.

Det er mange skattekontoer. jeg vil anbefale å benytte en konto for skatt til forhåndsskatt og utlignet skatt i et ENK. eks 2510. 

Ved å benytte flere kontoer, som Forhåndsskatt, Skatt ikke utlignet og skatt utlignet, så må alle kontoene føres over til en samle konto. 

Beløpet forhåndskatt betalt i 2018 skal stå som saldo på eks.2540 pr. 31.12.18, resten av saldoen kan du overføre til konto 2050.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

av Beate Einen

Jeg er forsinket med min selvangivelse/regnskap,...holder nå på å avslutte regnskapet for 2016 og hadde samme spørsmål som Vidar Myklebust ang. punktet om å bokføre skatt, se helt øverst i linken.

Men jeg fant ett annet svar på problemet i følge denne linken som virker ganske pålitelig: 

Hentet fra linken nedenunder:

http://regnskap.eu/arsavslutning-og-disponering-av-resultatet-for-2013/

"Spesielt for personlige foretak:

I personlige foretak skal ikke skatter bokføres i resultatregnskapet, og skal heller ikke avsettes for. Skatter er eierens personlige sak, og skal i utgangspunktet belastes konto 2060 Privatkonto (eller evt. separat konto for eiers skatt)."

Slik jeg forstår det her skal jeg ikke beregne og bokføre skatt i mitt lille regnskap som selvstendig nærinsdrivende med enkeltmansforetak. Jeg må jo levere skjema for beregning av personinntekt som danner grunnlaget for skattemeldingen og beregning av skatten min...høres dette riktig ut fra ditt synspunkt Jørn Karlsen? Og dere andre der ute?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Da tror jeg at jeg har skjønt hvordan jeg skal beregne skatten.

Hvor viktig er det at den skatten jeg fører i regnskapet, før jeg bokfører årsresultatet og lukker regnskapsåret, er helt riktig? Dvs. hva er konsekvensene hvis jeg bommer? Dette kan vel korrigeres etter at skatteoppgjøret er ferdig?

Godkjent løsning
VISMA

av Torfinn Lundblad1
Hei! Jo, det er korrekt at skatten beregnes "under ett" hvor alminnelig inntekt for både næring og lønn-fradrag blir gjenstand for beregning av både alminnelig inntektsskatt og personinntekt. Vi vil anbefale deg å undersøke skatteberegning på Skatteetatens sider for dette, da det er en sammensatt beregning: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/ Dersom du ikke finner ut av dette anbefaler vi at du kontakter en regnskapsfører. Lykke til!
Torfinn H. Lundblad
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har et enkeltmannsforetak. Jeg har også hatt vanlig lønnsinntekt i løpet av året som har gått. Blir ikke næringsinntekt og lønnsinntekt sett under ett når skatten blir beregnet? Og vil det da i så fall være mulig å fastslå hva skatten (på overskuddet fra enkeltmannsforetaket) er før selvangivelsen er ferdig utfylt?

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Odd

Nei hvis et AS selskap går med underskudd blir det ingen skatt.

Underskuddet skal da som eksempel disponeres slik:

Debet 2080 Udekket tal (bal) 

Kredit 8800 Årsresultat

Dette underskuddet til debet på konto 2080 vil da evt. gå til fradrag på neste års resultat før skatteberegningen.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

av Odd Vågsmyr

Skal skatten også føres dersom det er underskudd?

(Kontoer 8300 og 2500.)

Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Vidar

Skattemodulen i eAccounitng foretar ikke skatteberegning.

Så denne må du regne ut selv. Skattesatsen for bedrifter (AS er 25% i 2016)

Så vet jeg ikke om du har As eller en annen organisasjons form.

Du må foreta skatteberegning og føre årets resultat før du kan avslutte regnskapet.

Med dette kommer an på hvilken selskapsform du har, om du har overskudd eller underskudd i 2016.

i utgangspunktet anbefaler jeg første år å få en regnskapsfører til å gå igjennom regnskapet og foreta selve årsavsluttningen.

Legger ved en link til regnskapsførere som er partnere av Visma eAccounitng, og kan logge seg inn i ditt system og bistå deg-

Link: https://www.visma.no/eaccounting/samarbeid-med-regnskapsforer/regnskap/finn-regnskapsforer/

Disponering av årets resultat består kan bestå av følgende punkter for et AS

8800 Årsresultat

2500 Betalbar skatt, ikke utlignet

2800 Avsatt utbytte

2050 Annen egenkapital

Har du et enkelt personforetak, skal du føre følgende

8800 Årsresultat

2060 Privatuttak

2050 Annen egenkapital

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen