Mine områder
Hjelp
Craze streetwear
CONTRIBUTOR *

Betale lønn til «influencere» for midlertidig arbeid

av Craze streetwear

Hei!

Vi driver med salg av klær på nettbutikk.

Vi skal ha en markedsføringkampanje der vi skal bruke «influencere» til å markedsføre plagget vårt, så skal de få betalt en gitt prosentandel av salg de skaper med sin kode.

Denne kampanjen skal gå over 3 uker. Vi skal både bruke større influencere med egent ENK og privatpersoner.

Slik jeg har forstått dette så kan de influencerene med egent ENK bare sende oss en faktura og vi bokfører som en normal leverandørfaktura?

Mens for privatpersonene så skal vi legge dem inn som midlertidig ansatt hos oss og føre dem inn på a-meldingen?

Jeg snakket også med skatteetaten og de sa at betaling til privatpersoner under 1000kr/året ikke trengs å registreres. Lurer så på om vi trenger å føre disse personene dette gjelder inn som midlertidig ansatt hos oss og skrive a-melding? Eller om det er annen praksis for betaling til disse personene dette gjelder?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette er riktig.

De som har ENK, sender dere faktura som dere bokfører.

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 7320 Reklamekostnader

( er det mva på fakturaen, så fører dere med MVA kode 02.)

Inne på disse leverandørene ,å du krysse av for  Selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted.

årsaken er at alle fakturer dere mottar fra ENK, så skal dere rapportere betalinger som er utbetalt til ENK i løpet av året i eget skjema I Altinn på RF 1321. Denne rapporten finner dere under rapporter.

Fristen for å sende inn dette skjema er 15. februar hver år for foregående år.

De som ikke har ENK, må dere håndtere via lønn.

registrer de personene som frilanser og Midlertidig ansatt.

Disse blir  ikke rapportert som ansatte i AA-registeret.

Bruk gjerne lønnsart: Honorar inkl. feriepenger

De som mottar under 1000,- kr. er skattefritt og kan utbetales direkte i nettbanken og føres slik:

Kredit 1920 bankinnskudd

Debet 7320 Reklamekostnader 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen