avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

CONTRIBUTOR ***

Betale provisjon til ansatt

av Ragnhild Carlsen1 (Oppdatert ‎15-10-2020 09:46 av Ragnhild Carlsen1 )

Hei

I beskrivelsen for konto 7200 står det:

"Her føres provisjonskostnad som er oppgavepliktig. Provisjon vil si at det er en utbetaling til en ansatt eller annen mellommann for å selge eller videreformidle varer eller tjenester."

Denne kontoen brukes kun hvis den ansatte også har eget selskap og kan fakturere? Og hvis vedk. ikke har det så utbetales provisjon via lønnsslippen? Kan da valgfri lønnsart brukes sånn at vi kan bruke en som ikke danner grunnlag for feriepenger og tjenestepensjon (dette i hht. inngått avtale om provisjon)? Gjelder salg av sponsoravtaler.

1 SVAR 1
Godkjent løsning
VISMA

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎15-10-2020 12:48 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

Teksten som ligger på konto 7200 Provisjonskostnader, oppgave pliktig, er dessverre feil. veldig bra du spør p, dette. Jeg har endret testen til følgende: (det tar litt tid før teksten blir oppdatert dessverre)

Ny hjelpe tekst i kontohjelpen:

Her føres provisjons kostnad som er oppgavepliktig. Provisjon vil si at det er en utbetaling til en et firma ENK-Enkeltpersonforetak eller annen mellommann for å selge eller videreformidle varer eller tjenester. Oppgaveplikt betyr at beløpet her skal rapporteres i eget skjema RF-1321 frist 15. februar året etter

Det vil si denne konto 7200 Provisjonskostnader, skal kun brukes dersom eksterne selskap mottar provisjon for å selge eller videreformidle salg hos deg.

Ansatte skal få sin provisjon ved utbetaling av lønn med lønnsart Provisjon/bonus (gir rett til feriepenger) og kostnaden blir bokført på konto 5000 Lønn.

Vil takke for at du gjorde oss oppmerksom på dette.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen