avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

NilssonCinematics
CONTRIBUTOR **

Betale skatt fra priv konto

av NilssonCinematics (Oppdatert ‎11-03-2021 17:02 av NilssonCinematics )

Jeg skal betale forskuddsskatt for første gang på enkeltmannsforetaket mitt. Jeg har en bedriftskonto og en priv-konto. Jeg ønsker enten:

å overføre penger fra priv-konto til bedriftskonto, forså betale forskuddsskatten fra bedriftskonto (uten at dette blir gjeld)...

eller...

...betale forskuddsskatt fra privkonto, uten følger for bedriftskonto.

Mine spm:

1. hvordan bokfører man et vanlig innskudd fra priv-konto til bedriftskonto?

2. hvordan bokfører man en bedrifts-utgift (i dette tilfelle, skatt), betalt med priv-konto?

Kanskje litt barnehage at jeg ikke kan dette, men setter uansett pris på all hjelp jeg kan få!

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Skatten du skal betale er privat, da du som eier av ENK, skattes privat. Så det skal ikke føres i firmaregnskapet.

Hvis du ønsker å betale det fra firmakonto, så skal alle betalinger fra privat konto føres slik inn i ditt selskap.

Inbetaling til firmakonto

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2060 Privatkonto

Utbetaling fra firmakonto som gjelder privat:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2060 Privatuttak

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

NilssonCinematics
CONTRIBUTOR **

av NilssonCinematics

Hvis jeg selv skulle gjettet, så hadde jeg bokført det slik:

overført penger fra priv-konto til bedriftskonto:

- 2060

+ 1920

betalt skatt fra bedriftskonto:

- 1920

+ 2540

Men da "skylder" vel foretaket meg penger?

av Jørn Karlsen

Hei

I et AS skal betalt forskuddsskatt føres mot konto 2450. Men i et ENK så er skatten på eier som privat person, og skal ikke føres i regnskapet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen