avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Jo Olav Trønsdal
CHAMPION *

Betalt faktura utstedt på feil selskap på fjoråret

av Jo Olav Trønsdal

Hei

Vi har en kunde som eier mange selskap. I desember 2019 sendte vi en faktura til selskap1 med forfall i januar 2020. Denne ble betalt. Nå (i desember 2020) kommer kunden tilbake og sier denne skulle vært utstedt på selskap2. Er det mulig/lov å kreditere selskap1, utstede en ny faktura til selskap2 og deretter kjede denne mot kreditnotaen til selskap1?

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis dere har fakturert feil selskap, må den fakturaen krediteres. Siden den er betalt, skal dere tilbakebetale beløpet til det selskapet.

Så må dere sende ny faktura til riktig selskap, og så må de betale denne fakturaen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Jo Olav Trønsdal
CHAMPION *

av Jo Olav Trønsdal

Hei, og takk for kjapt svar

Problemet her er at kunden ikke oppdaget det før nå, og betalte fakturaen fra selskap2,i januar i år, selv om den var utstedt til selskap1. Regnskapet vårt er jo låst for 2019, men det er kanskje ikke noe problem å kreditere på årets regnskap. Siden den er betalt, tenkte jeg det kanskje var greit å kjede en evt ny kreditnota til selskap1 med en ny faktura til selskap2.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det går fint å korrigere dette i 2020. Vil ikke anbefale å gjøre endringer på 2019.

Du må vet snakke med selskapene om innbetalingen kan dekke den nye fakturaen. Det er jo to forskjellige selskap. Selv om det kanskje er samme eier,

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen