avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

sgjeilo
CONTRIBUTOR ***

Betalte forskuddskatt for ansatte fra feil konto

av sgjeilo

Hei,

Penger for forskuddskatt for ansatte har blitt satt over til skattetrekkskonto, men ved en liten glipp ved innbetaling til skattekontoret så ble beløpet betalt fra folio-konto (1920) i stedet for skattetrekkskonto.

Jeg antar at registrering av betaling blir som følger:

Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2600 Forskuddstrekk

Går det da regnskapsmessig fint å få banken til å tilbakeføre beløpet internt fra skattetrekkskonto til foliokonto og reversere bankinnskudd for skattetrekk?

Kredit 1950 - Bankinnskudd for skattetrekk

Debet 1920 - Bankinnskudd

Eller kan jeg bare la pengene stå på skattetrekkskonto og ikke overføre ved neste lønning?

Takk!

--

Sondre

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Spørsmål 1

Jeg antar at registrering av betaling blir som følger:

Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2600 Forskuddstrekk

Svar:

Dette er riktig føring siden du betalt Forskuddstrekk fra driftskontoen

Spørsmål 2.

a)

Går det da regnskapsmessig fint å få banken til å tilbakeføre beløpet internt fra skattetrekkskonto til foliokonto og reversere bankinnskudd for skattetrekk?

Kredit 1950 - Bankinnskudd for skattetrekk

Debet 1920 - Bankinnskudd

b)

Eller kan jeg bare la pengene stå på skattetrekkskonto og ikke overføre ved neste lønning?

Svar:

Det er strenge regler ved skattetrekkkontoen-

a)

Du må kontakte Skatteetaten og få brev fra de, som du kan levere til banken, først da kan banken overføre penger fra skattetrekkkontoen til din driftskonto.

b)

Du kan overføre mindre ved neste lønninger

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen