avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Martha
CONTRIBUTOR ***

Bil til ENK

av Martha

Hei, 

Jeg har kjøpt firmabilen for 226912kr + 2088kr omregistreringavgift, så total er 229000kr. Min egenandel var 30000kr og for rest jeg har fått lånet fra Toyota Kreditbank. Hvordan skal jeg bokføre det og hvordan skal jeg bokføre min lånet som jeg skal betale hver måned? Tusen takk for hjelpen. 

Mvh

Marta Strzelczyk Kaniewska @Huspartner

13 SVAR 13
Godkjent løsning
Martha
CONTRIBUTOR ***

av Martha

Tusen takk, det er klart nå👍😊

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Så bra, lykke til.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du bokfører kjøpet av bilen slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld kr. 229 000,-

Debet 1230 Biler kr. 229 000,-

Er du MVA pliktig og det er grønne skilter på bilen kan du føre fradrag for MVA, hvis ikke sletter du MVA koden i bilagsregistrering på konto 1230 Biler.

Egenandelen bokføres slik:

Kredit 1920 bankinnskudd Kr. 30 000,-

Debet 2400  Leverandørgjeld kr. 30 000,- (delbetaling)

Lånet føres slik:

Kredit 2240 Pantelån

Debet 2400 Leverandørgjeld 

Debet 7770 Bank og kortgebyr *

* Banken tar som regel gebyr på å formidle lånet, så du må se på låne papirene for å se hva lånet er på, gebyr og betaling på bilen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Martha
CONTRIBUTOR ***

av Martha (Oppdatert ‎16-12-2020 16:30 av Martha )

Skal det være sånn med lånet? 

Kreditt 2240 203960kr

Debet 2400 leverandørgjeld 203960kr

Hva med lånet betaling hver måned? Hvordan skal jeg føre det? 

K 2240 203960kr

D 2409 200000kr

D 7770 3960kr

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Når du kjøpte bilen til kr. 229 000,-, og har selv betalt 30 000,-, da gjenstår det 199 000 å betale på fakturaen.

Så lånet føres slik:

Kredit 2240 Pantelån Kr. 203 960,-

Debet 2400 Leverandørgjeld kr. 199 000,-

Debet 7770 Bank og kortgebyr kr. 3 960,- 

Regne stykket på siste føringen stemmer da ikke helt, så vet ikke om lånebeløpet på kr. 203 960, eller gebyret på kr 3 960 er riktig.

Ser du har foreslått konto 2409, denne kontoen skal du ikke bruke.

Avdrag og renter føres slik:

Kredit 1920 bankinnskudd

Debet 2240 Pantelån

8150 Rente kostnad

Så skal bilen avskrives over min. 5 år. Når du bokfører bilen på konto 1230 biler, sp vil systemet hjelpe deg med å opprette eiendel, for senere å bokføre avskrivninger.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Martha
CONTRIBUTOR ***

av Martha

Hei Jørn, 

Jeg sender beskrivelse av situasjonen min en gang til:  jeg hadde problem med bokføre bilag for billån , det var informasjon, at bare bakansekontoer kan brukes å betale fv. Så jeg tenke at jeg skulle merke at fv for bilen er helt betalt. Nå er det helt feil fordi når jeg prøvde bokføre billån det er  K: 2400 er 199.000, det er ikke debit lenger. Så jeg prøvde korrigere betaling  for fv A286 med bilag A287, men virker ikke. Jeg vet ikke hvis det er mulig. Vær så snill å hjelp meg🙏 hvordan kan jeg gjøre at på systemet denne faktura skal være ubetalt? Alt bilder i vedlegg.  

av Jørn Karlsen

Hei

Skjønner ikke helt føringene dine, det siste er bare inn og ut av banken. Og går i null.

Sjekk at du fikk riktig beløp på låne konto, kjøp av bilen og at riktig beløp er ført ut av konto 1920 bankinnskudd.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Martha
CONTRIBUTOR ***

av Martha

Er der mulig å korrigere faktura som jeg merket at den er betalt, å være ikke betalt i systemet? Hvis ja, hvordan kan jeg gjøre det? 

Mvh

Marta Kaniewska

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er mulig, Det kommer an på hvordan du har ført fakturaen som betalt.

Support svarer deg på tekniske spørsmål og bruk avsystemet,

Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler i regnskap og lønn.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Martha
CONTRIBUTOR ***

av Martha

Tusen takk,  det er klart nå👍😊

Martha
CONTRIBUTOR ***

av Martha

Hei Jørn, 

Jeg kunne ikke bokføre lånet, jeg sender deg bildet. Det var informasjon at bare balansekontoer kan brukes å betale faktura. Se vedlegg. Etterpå jeg kanskje et feil fordi jeg merker at denne faktura for bilen er betalt og jeh prøvde å reparere det og nå jeg vet ikke hvordan det skulle være.  Se bildet også. 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det stemmer, det er ikke mulig å føre en leverandør faktura mot en annen balanse konto enn 1920 Bankinnskudd eller 1900 Kasse

Så hvis du fører leverandør fakturaen som betalt mot konto 1900 Kasse, og lånet på 1900 Kasse, så vil det gå fint.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Martha
CONTRIBUTOR ***

av Martha

Så å korrigere denne fakturaen skal jeg gjøre det? 

Debit: 1920   199000

Kredit: 1900 199000

Så jeg betaler penger tilbake til bankinnskudd? 

Mvh Marta Kaniewska