for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hej
Jeg er selvstendig uden ansatte. Hvordan bogfører jeg mest korrekt betaling til bl.a. innskuddspensjon, feriepenge og frivillig trygd, når det betales fra driftskonto? Er det evt. bare at føre det som privat uttak?
Løst! Gå til løsning.
Hei
Du oppgir ikke hvilken selskapsform du har, men siden du nevner privatuttak. Så tar jeg utgangspunkt i at du har et ENK Enkeltpersonforetak
I et ENK, så har du ikke lønn og feriepenger til eier. Du tar ut det vi kaller privatuttak.
Så skattes du som privatperson av resultatet pr. 31.12.
Så Lønn, feriepenger osv, fører du mot konto 2060 Privatuttak.
Ansetter du en eller flere medarbeidere, så skal du utbetale lønn, beregne Arbeidsgiver avgift og sende A-melding.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hej. Beklager at jeg åbner denne tråd igen. Men jeg er ved at udfylde Næringsrapport og lægger beløb til frivillig pensjonsopsparing ind som driftskostnad på post 5950 i næringsrapport. Frivillig pensjonsopsparing har jeg dog ført som privatuttak i regnskabet, da jeg har et ENK uden ansatte. Anså det derfor ikke som rigtigt at føre mod konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP). Men nu bliver resultatet i næringsrapporten ulikt i forhold til mit årsresultat fra eAccounting. Er det et problem, og kan jeg evt. efterregistrere i gammel regsnkabsår, hvis det ikke er lukket?
Hei
Går ut fra at du har et ENK. Da skal ikke private forsikringer føres i regnskapet.
Fører du det i regnskapet, så skal det føres slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2060 Privatuttak
endrer du på tidligere år, må du også sende inn ny skattemelding og næringsoppgave for tidligere år.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.