avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Mariannw
CONTRIBUTOR ***

Bokføre Tilbakebetaling AGA/3 grunnet ny sats?

av Mariannw

Jeg bruker Mamut lønn og har betalt AGA for periode 3 - beløpet regnet selvsagt Mamut ut. Visste fristen var utsatt, men så ingen grunn til å utsette. At AGA satsen var endret pga korona tenkte jeg ikke på.

Nå har jeg fått et beløp fra Skatteoppkreveren tilbakebetalt til vår bankkonto. De sier pengene tilbakebetales pga for mye innbetalt AGA/3 grunnet endret sats.

Hvordan bokfører jeg dette? Tenker D 1920 og K 2780, men er redd det blir for enkelt???

Setter pris på hjelp 🙂

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er riktig at Arbeidsgiveravgiften (AGA) er satt ned for termin 3-2020 på grunn av korona.

Etter instruks fra Skatteetaten, skulle alle lønnssystemer beregne med full sats, så vil Skatteetaten tilbakebetale de 4% som arbeidsgiveravgiften var satt med.

For å gjøre avstemming av arbeidsgiveravgiften enklere ved års slutt vil jeg anbefale å opprette egen konto og bokføre denne tilbakebetalingen på. 

Bokføringen blir da slik:

Debet 1930 Bankinnskudd

Kredit 5411 Refundert AGA 3. termin 2020 (denne kontoen oppretter du selv)

Da blir avstemmingen enklere, og det vises tydelig i resultatet hva som er refundert i AGA.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen