Fagområde Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Bokføre arbeidstøy

Hei!
Har gått til innkjøp av en del arbeidstøy( bukser/vernesko), som skal brukes i verkstedet, med logo/reklame på.

Dette er jo lite egnet til privat bruk.

Skal det føres mot konto 6570 ?

dette er vell ikke opplysningspliktig ?

Mvh Stian

7 SVAR 7

Sv: Bokføre arbeidstøy

Hei Stian

Arbeidsklær, vernesko med logo fører du som du skriver på konto 6570 Arbeidsklær og utstyr.

Du har mva fradrag for disse kjøpene, og det er ikke innberetningspliktig på de ansatte.

Dette gjelder arbeidsklær til bruk i arbeidet, som f.eks. verksted osv. 

Er det arbeidsklær til ansatte på konto osv uten synlig logo, så er det innberetningspliktig. f.eks. dress til en kontoransatt.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei igjen !
Har ett spørsmål til jeg når det gjelder arbeidstøy.

Det jeg nå lurer på, jeg skal kjøpe meg ett/to sett ullundertøy, da det ifm verkstedsdriften er en del jobb ute med hengere, transport osv. 

Vil jo påstå at dette er tøy som blir utsatt for sterk slitasje  ( ref 1 Fradrag for kostnader til bekledning )

Hadde ikke tenkt og ha logo på disse klærene, vil det være klær jeg kan utgiftsføre, på link linje med første spørsmål i denne tråden ?

- Synes det med arbeidstøy /vernetøy var litt vanskelig og forstå......

har prøvd og lese meg litt opp på www.skatteetaten.no, men synes ikke det kom helt klart frem.

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018/arbeidstoy-mv/A-18.001/A-1...

Mvh Stian

Hei

Undertøy vil jeg ikke tolke som arbeidstøy, og dette kan brukes privat også, så dette er skattepliktig for de ansatte. Det er arbeidstøy som er lite egnet å bruke privat som ikke er skattepliktig

Undertøy vil være skattepliktig om bedriften kjøper dette til ansatte.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Forstår, da er dette tøy jeg ikke kan ta inn i regnskapet i  enkeltmannsforetaket mitt, men må kjøpes privat..

Stian

Hei

Jeg har sjekket opp videre i lovverket og jobber du ute i kulda, kan du kostnadføre superundertøy som arbeidsklær.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Takker Jørn !
Setter pris på at Du(dere) virkelig går inn for å hjelpe oss på forumet her !

Dette er Service altså !

Stian

Hei Stian

Bare hyggelig, ta gjerne kontakt en annen gang.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen