avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Bokføre forhåndsbetaling til leverandør

Vi bruker eaccounting og jeg sliter med forskuddsbetaling til leverandør.

Vi har betalt akonto til leverandør og bokført kr 22.000,- debet 1480 og kredit 1920 (bank). Nå fikk jeg en faktura fra leverandøren på kr 92.000,- og har ført denne som den skal gjøres. Problemet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal føre forskuddsbetalingen slik at beløp å betale blir kr 70.000,-.

12 SVAR 12
Highlighted

Sv: Bokføre forhåndsbetaling til leverandør

Hei

Når du betaler rest beløpet blir føringen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd (restbeløpet)

Kredit 1480 Forehåndsbetaling til leverandør (beløpet du betalte i akonto)

Debet 2400 Leverandørgjeld (leverandøren og total beløpet på fakturaen)

Har du spørsmål om teknisk føring, må jeg be deg kontakte support, da de svarer på tekniske spørsmål vedr. ditt system.

Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Jeg forstår godt kontoen jeg skulle føre på. Etter mye prøving og feiling fant jeg ut av hvordan eaccount fungerer når det gjelder forskuddbetaling til leverandører. I Datax var det mulig å føre direkte på leverandøren, desverre er det ikke mulig i eaccount. Det var lettere å ha oversikten i datax over akontoinnbetaling når det ble betalt akonto til flere leverandører.

Highlighted

Hei

Det stemmer, i eAccounting får du pr. i dag ikke føre en betaling inn på leverandør, uten at det ligger en faktura der å føre betalingen mot.

Dette vil bli endret i fremtiden, slik at du kunne ført akonto betalingen inn på leverandøren. Og da blir dette enkelre.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Det blir bra når Visma får dette til. Det blir litt "problematisk" å holde orden på hvor mye man har betalt akonto til hver enkelt leverandør når man har mange.

Jeg håper også at Visma gjør det mulig å koble salgskontoer opp mot kostnadsbærere. Det hadde forenklet arbeidet mitt.

Highlighted

Hei

Ja det blir enklere.

Det er fullt mulig å lage faktura og knytte salget med kostnadbærer i eAccounting. Kontakt support som svarer på tekniske spørsmål vedr ditt system.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted

Hei

Det er en ikke mulig i eAccounting å føre beløpet fra konto 1480 mot kunde reskontro. Så da må lage 2 bilag:

Bilag 1.

Debet 1900

Kredit 1480

Bilag 2.

Kredit 1900

Kredit 2400

Snart blir det åpnet for å føre akonto og dobbelt betalinger rett inn på kunde og leverandør reskontro.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Jeg venter fortsatt på denne løsningen. Er det håp om at dette blir ordnet snart.

Highlighted

Hei

Jeg har ansvar for Faglig forum, spørsmål innen lover og regler innen regnskap og lønn. Så tekniske spørsmål og når ny funksjoner kommer kan jeg dessverre ikke svare på.

Men vet det blir mulig snart. Men når kan jeg ikke svare på.

Da må du kontakte support som svarer på spørsmål vedr. System.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Dette fungerer heller ikke i Mamut etter hva jeg kan se. Nå skriver vi julie 2019. Når blir denne løsningen tilgjengelig?

Highlighted

Hei

Det er fullt mulig i eAccounting å føre ,forskuddsbetaling inn på kundereskontro eller leverandørreskonttro.

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei igjen

Det gjelder ikke eaccounting men Mamut. Der går det ikke.

Mvh

Elisabeth

Highlighted

Hei

I Mamut fører du bankbilag i bilagsregistering, legger inn konto 2410. Finner leverandøren.

I boksen du a får opp velge du det hvite arket (ikonet) Legg så inn faktua nr/ eller tekst Akonto betaliing.

Neste boks legger du inn beløp.

Da får du ført akonto betaling på leverandøren.

Se vedlegg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen