for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei!
Har gjort noen kjøp fra eBay. Disse tar nå på forhånd betalt for mva + frakt, se vedlagt kvitteringer. Hvordan bokføres disse?
Hei
Dette er en ordre bekreftelse. Du må enten ha en kvittering eller faktura. Som er gyldig kvittering.
Det mangler vesentlig informasjon om selger på bilaget.
Hvis dette er kjøp fra utlandet, så skal det ikke være MVA på kvittering eller faktura.
Hvis det er MVA på bilaget ved kjøp fra utlandet, får du ikke fradrag for MVA.
Er dette produktet kjøpt for videre salg eller til eget bruk?
Er ditt selskap MVA pliktig ?
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei Jørn.
EBay er registrert i VOEC-registrert og samler av den grunn inn Norsk mva for sine sluttkunder, uavhengig om det er privat eller bedrift.
dette er den eneste kvitteringen eBay gir til sine sluttkunder. Og så vidt meg bekjent etter og ha lest rundt på forumet her, så er det tilsvarende kvitteringer som blir brukt til bokføring tidligere. Firmaet er mva registrert .
Eget bruk, samt noe driftsmidler
Hei
Hvis du ikke får noen nnen kvittering må du bruke den du har.
Siden dette er i utenlandsvaluta så ville jeg ført det som en leverandørfaktura. da får du omregnet denne til NOK, etter riktig kurs.
Kredit 2400 Leverandørgjeld
Debet Riktig kostandskonto (Med riktig MVA kode) Slik at systemet da regner ut MVA automatisk.
Betalingen føres slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2400 Leverandørgjeld.
Da vil systemet selv regne ut valuta fortjeneste eller tap. på forskjellen på kursen på bokføring av fakturaen og betalingen.
Viktig at du angir hvilken valuta leverandøren sender faktura i.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.