Mine områder
Hjelp
Pekaa
CONTRIBUTOR ***

Bokføre kjøp fra utlandet, før man er MVA registrert.

av Pekaa

Hei! 

Jeg har kjøpt en del varer fra Utlandet fra forskjellige leverandører. Jeg ser at guiden som dere har her: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-eAccounting/Innkjop-av-varer-fra-utlandet/ta-p/305... dekker alt det jeg lurer på. Men ikke når jeg ikke enda er registrert i MVA registeret. Hvordan bokfører jeg fakturaen fra DHL på toll og utlagt mva, samt hva gjør jeg med oversikten som kommer i altinn? Antar at denne skal ses helt bort ifra frem til man er MVA registrert? 

Spørsmål 2: 

Driver med bilpleie. Når jeg skal bokføre kjøp av Høytrykkspyler (under 15.000), skal denne bokføres på 6500? Og alt av poleringsmidler, poleringsputer, såper etc. skal dette bokføres på 6550? 

På forhånd takk 🙂 

3 SVAR 3
Pekaa
CONTRIBUTOR ***

av Pekaa

Ser at jeg glemte og få svar på 

"Og alt av poleringsmidler, poleringsputer, såper etc. skal dette bokføres på 6550?"

Eller skal dette føres på en av 4xxx kontoene? Driver med polering av båter. 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du bruker  poleringsmidler, poleringsputer, såper etc. i arbeidet du utfører og tar betalt for så skal det føres på konto 4xxx

Hvis  poleringsmidler, poleringsputer, såper etc. brukes på egne båper skal det føres på konto 6550.

Dvs. Alt du kjøper inn for å selge videre, eller bruke i tjenester du utfører skal føres på konto 4xxx

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎12-04-2021 08:54 ( )

Hei

Siden du ikke er MVA registrert så skal faktura på MVA og frakt/toll føres slik:

Kredit 2400 Bankinnskudd

Debet MVA beløp føres på kostnads kontoen når du kjøpte varene

Debet 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg

Kjøp av høytrykksspyler ville jeg ført på konto 6510 Håndverktøy, siden det er under 15 000,- kr.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen