avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Undrer
CONTRIBUTOR **

Bokføre konvertibelt lån til eksternt selskap

av Undrer

Hei,

Selskapet mitt har gitt et lån til et selskap som senere skal konverters til aksjer. På hvilken konto føres det konvertible lånet som er gitt fra selskapet mitt?

Takk for hjelpen.

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Konvertible lån føres på konto 2200 Konvertible lån, langsiktig

Undrer
CONTRIBUTOR **

av Undrer

Hei Jørn,

Er ikke konto 2200 en gjeldspost? Det konvertible lånet er en eiendel ettersom lånet er gitt fra mitt firma til et annet.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer det er et lån.Inntil lånet gjøres om til aksjer, så er det et lån. Når det gjøres om til Aksjer, så blir det en eiendel. 

Og i Navnet konvertible lån, ligger det at dette er lån som skal gjøres om til Aksjer.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Undrer
CONTRIBUTOR **

av Undrer

Hei igjen,

Takk for svar, men vil gjerne være sikker på at jeg har formulert spørsmålet rett. Er litt overrasket over kontoene.

Ettersom firmaet mitt har gitt et lån til et annet (jeg har lånt ut penger), ville jeg tenke at vi skulle holde oss i 1-serien, potensielt 13-serien. Etter konverteringen ville det konvertible lånet blitt til aksjer på konto 1820.

Hvis dette ikke stemmer, skal det da oppføres et negativt beløp på konto 2200?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg Beklager så  mye. Jeg tenkte helt feil.

Det er jo du som har lånt ut penger, da har dere ikke gjeld som skulle vært ført på 2200.

Så du har halt rett. Dere har en fordring så klart. Da ville jeg ført det på konto 1399 Andre fordringer.

Når lånet så gjøres om til Aksjer, føres beløpet fra 1399 Andre fordringer til 1300 - 1350. Hvilken konto kommer an på hvilken type aksjer.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen