avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Jørn Walle
CONTRIBUTOR **

Bokføre langsiktig eierskap i annet selskap

av Jørn Walle

Hei.

Mitt AS (investeringsselskap) skal i tillegg til kjøp / salg av børsnoterte aksjer nå bli deleier i et annet selskap med en eierandel på 10%. Dette skjer ved kjøp av aksjer i selskapet i forbindelse med stifting av selskapet og er en langsiktig investering.

Vil det være korrekt å bokføre denne ivesteringen på konto 1350 eller er det annen konto som passer bedre?

Jørn Walle

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Ja det er korrekt konto 1350 Investeringer i aksjer og andeler

Er det kortsiktig investering så blir konto 1820Andre aksjer, mer korrekt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Jørn Walle
CONTRIBUTOR **

av Jørn Walle

Takk for svaret!

I første omgang så vil det være kr 10000,- for 10% av aksjekapitalen, men for de neste årene så vil det bli betydelig økte verdier i det nye selskapet.

Vil det være noe krav til årlig verdijustering av denne aksjeposten, eller skal de kun bokføres til kostpris?

Jørn

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Aksjer skal ikke Skrives opp i verdi. 

Fortjenesten av aksjer føres først når du selger de. Som det heter når gevinsten realiseres ved alg.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen