Mine områder
Hjelp
Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

Bokføre maskiner kjøpt fra utland

av Marianne Abrahamsen

Hei

Jeg skal bokføre kjøp av maskiner, kjøpt fra utland.

Jeg vil bokføre de på konto 1200. Det er to transaksjoner i NOK fra driftskonto, men begge kjøpene er på samme faktura fra den utenlandske leverandøren. 1900USD + 2180USD.

Visst jeg har forstått det riktig, så skal jeg legge inn leverandør med utenlands valuta i programmet, så vil programmet regne om til NOK? Tar programmet hensyn til valutakurs på dato tilbake i tid da?

Så skal momsen føres for seg selv?

Jeg har også betalt en faktura til Nordicon i forbindelse med dette kjøpet, som er for deklarering.

Hvilken konto skal den føres mot?

De har også lagt ved "Estimert innførselsmerverdiavgift og grunnlag pr avgiftssats". Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere den. Jeg har skjønt det slik at det skal komme noe i Altinn, som jeg skal ta utgangspunkt i når jeg skal betale mva?

Håper jeg kan få litt veiledning med dette.

Mvh

Marianne Abrahamsen

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer, du legger opp Leverandøren, med den valuta som de sender faktura i.

Da håndterer systemet omregning til NOK, etter kursen som var på fakturadato, og betalingen automatisk.

Mva, da får du enten en faktura fra Speditør på MVA, den føres direkte mot konto 2710 Inngående mva, høy sats

eller så får du en tolldeklarasjon på import mva på Varer kjøpt i utlandet. Den skal da bokføres i ditt regnskap, som et manuelt bilag.

Se veiledning for å bokføre Tolldeklarasjon fra altinn på kjøp av varer fra utlandet her

Faktura på toll, fører du på samme konto som eiendelen, konto 1200.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Hei igjen

Takk for kjapt svar!

Jeg har nå bokført leverandørfaktura. Men når jeg så skal avstemme bank, så finner jeg ikke den leverandøren på listen over faktura jeg kan avstemme mot. Sikkert fordi den ligger med USD?

Hvordan får jeg avstemt da?

Mvh

Marianne Abrahamsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Har du Bankintegrasjon, så må du inn på Kasse/Bank. og klikke på transaksjonen  velge endre og legge inn valuta beløpet.

Da skal du få opp fakturaen etterpå.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Marianne Abrahamsen
CHAMPION *

av Marianne Abrahamsen

Hei igjen

Har ikke bankintegrasjon, men gjorde som du skrev, gikk inn å endret transaksjonen. Så da fikk jeg det til.

Takk for hjelpen!

Mvh

Marianne Abrahamsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Strålende. Lykke til.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen