avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

amelvaer
CONTRIBUTOR **

Bokføre skattedelen av en lønnsslipp

av amelvaer

Hei, har AS og har nettopp utbetalt min første lønning i eA.

Lønnsslippen var det bare å bokføre automatisk, mens skatten må tydeligvis føres manuelt.

Blir det riktig å føre beløpet som skal fra driftskonto til skattetrekkskonto i bank slik?;

1920 driftskto K

1950 bankonto skattetrekk D

Og når man skal betale skatten ved terminforfall slik?;

1950 bankkonto skattetrek K

2600 forskuddstrekk D

Jeg har bankintegrasjon på driftskonto, men ikke på skattetrekkskonto. 

Ser for meg at jeg må gjøre noen grep på skattetrekkskonto, men hva gjør jeg?

11 SVAR 11
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du kjører lønn, så blir denne bokført automatisk.

Så må du gå inn i nettbanken og legge inn utbetaling til din lønnskonto, og overføringen til skattetrekkkonto.

Begge disse vil dukke opp i kasse/bank siden du har bankintegrasjon.

Lønnen i Kasse bank føres da slik:

Kredit 1920 Driftskonto

Debet 2930 Skyldig lønn

Overføring til skattestrekkonto føres slik:

Kredit 1920 Driftskonto

Debet 1950 Skattetrekk.

Når du skal betale Skattetrekk og arbeidsgiveravgift, må disse også legges inn manuelt i nettbanken

Arbeidsgiveravgift føres slik: (denne kommer automatisk inn i kasse/bank pga Bankintegrasjon)

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift

Skattetrekk / Forskuddstrekk: (denne må føres manuelt)

Kredit 1950 Skattetrekk

Debet 2600 Forskuddstrekk

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Ok, da har jeg gjort dette manuelt;

Overføring til skattestrekkonto føres slik:

Kredit 1920 Driftskonto

Debet 1950 Skattetrekk.

Ser dette da riktig ut når man ser på kontoene 1950 og 2600? 

På konto 2600 er bilag A239, A240 og A241 et forsøk på å bilagsføre skattedelen av tidligere lønninger. Er dette riktig?

På konto 1950 ser man kun skatt av den ene lønnslippen jeg har lagd i eA.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Konto 1920 Driftskonto og 1950 Skattetrekk, skal ha samme konto når lønn er kjørt, overføring til skattetrekkkonto  og betalinger er ført.

Det ser ikke riktig ut dessverre.

Når du kjører lønnen blir det automatisk bokført skattetrekket til den ansatte på konto 2600 Forskuddstrekk.

Når du overfører skattepengene til den ansatte fra driftskonto føres det slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 1950 Bankinnskudd for skattetrekk

Så når du betaler føres betalingen slik:

Kredit 1950 Bankinnskudd for skattetrekk

Debet 2600 Forskuddstrekk

Når du betaler Skatt og AGA Annen hver måned skal konto 1950 og 2600 gå i null.

Ser du har inngående saldo på konto 2600, denne skulle vært ført som betalt den 15.01.2020.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Ser du har 

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Da tyder det på at jeg har ført overføringer til skattetrekkskonto for jan, feb og mars feil. Jeg har ført

1920 K og 2600 D. Mens i realiteten skulle det vært 1920 K og 1950 D.

Kan jeg bare angre avstemning i kasse/bank og så forsvinner trøbbelet fra regnskapet? For så å føre 1920 K og 1950D? Eller er det ikke fullt så enkelt?

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Har angret avstemning for overføring av skatt til skattekonto og ført disse som 1920 K og 1950 D, så nå ser hovedbok for 1950 og 2600 slik ut. IB for begge to er på kr 15987.-  Hvordan blir jeg kvitt disse 15987.-?

snip hovedbok 1950.JPG

snip hovedbok 2600.JPG

  

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Jeg ble kvitt de inngående 15.987 ved å føre de 1950 K og 2600 D, og gjorde det samme med de øvrige utbetalingene fra skattekonto.

Her er oversikt over kontoene 1950 og 2600,  jeg ser for meg at det er riktig det som nå står på konto 1950, men 2600 har en saldo på 32.146.-

Kan problemet her være at lønningene fra januar, februar, mars og april ikke har blitt kjørt gjennom eA, men har blitt lagt inn som inngående saldo (skattetrekk -33.267)? Hvordan fikser jeg dette?

snip hovedbok 1950 triks.JPG

snip hovedbok 2600 triks.JPG

snip inngående saldo lønn.JPG

   

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja det kan bli riktig, men foreta avstemming konto 1920 og 1950 mot kontoutdrag fra bank.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Det som foregår på konto 1920 og 1950 stemmer godt med kontoutdrag fra bank.

Jeg antar at problemet med konto 2600 er at lønningene fra januar, februar, mars og april ikke har blitt kjørt gjennom eA, men har blitt lagt inn som inngående saldo (skattetrekk -33.267)? Men hvordan fikser jeg dette?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

ei

Dessverre ingen enkel forklaring på dette.

Du må da sjekke om inngående saldo år 30.04. stemmer med lønningene som er utbetalt på Forskuddstrekk og Arbeidsgoveravgift.

Du kan gå inn på Altinn.

Bestille skjema A06.

Legge inn fra janaur til april og riktig år.

Og sende inn skjema.

Du får så et nytt skjema i Altinn A07, med beløpet som er rapportert inn i altinn på Forskuddstrekk og Arbeidsgiveravgift.

Men du kan også avstemme om Inngående saldo er riktig, ut fra hvor regnskapet er ført tidligere.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

amelvaer
CONTRIBUTOR **

av amelvaer

Hei igjen Jørn, jeg ser for meg at på kto 2600 er det et grep jeg ikke har gjort med bilag A319 og A320.

Alt er betalt som det skal til kemner, men ikke ført riktig. Jeg mistenker at det er noe kluss med D/K-opplegget mitt her. 

A272 er nok riktig, for det hjalp du med med på en konsultasjonstime.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Konto 1950 Skattstrekekonto, vil jeg tro stemmer.

Forsøkt å avstemme konto 2600 Forskuddstrekk

Kjører du ikke lønn i Visma eAccounting, for da skal lønnen bokføres automatisk på konto 2600 Forskuddstrekk.

Du har ikke bokført noen forskuddstrekk på konto 2600:

Januar (bilag A239 og A312 går i null)

Februar (bilag A240 og A313 går i null)

Mars bilag (AA241 og A314 går i null)

Disse 3 månedene skaper din differanse.

Så har du ingen føring på noen av kontoene i April, mulig det stemmer.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen