for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Har noen matvarer jeg må kaste.
Hvordan skal jeg bokføre disse?
Oppdaterer lagerbeholdningen ifbm. årsavslutningen så har ikke lagerført disse.
Løst! Gå til løsning.
ser dette riktig ut? Vi er en liten bedrift uten mva. Har noen få varer for videresalg. Har telt opprinnelig verdi. Måtte kaste varer for 9650...
på varelager ser jeg er registrert på 1469 summ 5250. Jeg fører 4120 for varekjøp, og 3120 for varesalg... Som regel går det fort inn og ut av kjøleskapet. Fysisk kastet jeg til sammen produkter for den summen som er på bildet på grunn av stenging av butikken.
Hei
Konto 1469, er det en konto du har opprettet selv.
Siden dette er varer du skal lage mat av så skal varebeholdningen din stå på konto 1400 Råvarer
Saldo på konto 1400 Råvarer, skal ha summen av varetellingen din, så kan du føre mot 4390 Beholdningsendring, vidersalg
eks konto 1469 fører du også mot konto 4390 Beholdningsendring, vidersalg
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med fører 4120 for varekjøp, og 3120 for varesalg
Når du kjøper varer fører du det på konto 4120
Når du selger varer føres det på konto 3120
Varer justerer du hver gang du teller varebeholdningen, og da skal du bruke konto 1400 og 4390
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Det er treningssenter, vi har ingen råvarer, men protein drikker, energidrikker, proteinsjokolade og lignende. Jeg kjøper litt om gangen og dette blir fort solgt ut av kjæleskapet så bestiller jeg på nytt. Sjelden det ligger noe på lageret. Men nå måtte vi kaste en del pga av som sagt nedstenging og dato.
Før i tiden så det er regnskapskontor som førte regnskapet vårt, de brukte konto 1469, tror faktisk at det er samme summ som var i 2019. De brukte Visma mammut, har det noe å si?
Det med kjøp og salg og de kontoene - stemmer, det er slikt jeg fører tallene inn.
Hei
Visma Mamut har gammel kontoplan, men i Visma eAccounting er det ny kontoplan NS4102. Det er årsaken til ulike kontoer.
I første innlegg skrev du mat, og nå skrev du at dette er protein drikker, energidrikker, proteinsjokolade og lignende.
For at jeg skal kunne gi riktige kontoer, må jeg ha riktig informasjon, som du sikkert skjønner.
Varelageret av handelsvarer som det blir i ditt tilfelle, skal du bruke konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg
Så på konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg, skal du ha verdien av varer du har på lager pr. 31.12. til debet.
Så fører du kredit på konto 4390 Beholdningsendring, vidersalg
Har du saldo på andre kontoer 14xx lager/vare beholdning fører du også disse beløpene til konto 4390 Beholdningsendring, vidersalg
Da ligger kostnaden på varekjøpet også de varene du måtte kaste på konto 4xxx.
Du får disse varene som kostnad og skattefradrag. Slik skal det være.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
Dette er korrekt, hvis varebeholdningen er på kr. 9650 pr. 31.12.20.
Eller er er dette tapet ?
På konto 1460 skal du ende opp med verdien på varelageret som er talt topp pr. 31.12.20.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei Dag Arne
Lag en liste over de varene du kaster, med innkjøpspris, Så fører du dette beløpet eks. MVA, og bruker MVA kode I Ingen mva.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Har jo bokført mva når jeg kjøpte de? skal jeg reversere mva jeg har bokført for de varene siden jeg ikke får tilbake mva for varer jeg kaster?
Hei Dag Arne
Ja det er innkjøpsverdien du skal føre. Mva får du ikke tilbake, så du må bruke MVA kode I.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Det er verdien jeg kjøpte de for som skal dit ikke utsalgsverdien?
Hva gjør jeg med momsen?
Hei Dag Arne.
Matvarer varer som ikke kan selges pga. dato osv. må nedskrives i verdi.
Dette bokføres til kreditkonto 4390 Beholdningsendring og debetkonto 1460 Innkjøpte varer for videresalg.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.