avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Ingen_økonom
CONTRIBUTOR *

Bokføre tilbakebetaling av mva fra skatteetaten

av Ingen_økonom (Oppdatert ‎27-06-2018 23:30 av Ingen_økonom )

Hei,

Hvordan korrekt bokføre tilbakebetaling av mva fra skatteetaten etter mva. oppgave?

Slik?

Beløpet du fikk tilbake, skal du føre debet 1920 Bankinnskudd og kredit 2740 Oppgjørskonto mva.

6 SVAR 6
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du får tilbake penger ved et mva oppgjør skal det føres slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 2740 Oppgjørskonto mva

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Even-B-Søvik
CONTRIBUTOR ***

av Even-B-Søvik (Oppdatert ‎04-12-2019 11:25 av Even-B-Søvik )

Hei

Nå ser jeg denne er fra 2018, men vil man få refusjon når man bruker MVA-melding, da blir det jo regnet mot hverandre, inngående og utgående, og i bunnen får man det som skal innbetales?

om du bare får refusjon, har du i teorien ikke hatt inntekter større en utgiftene?!

Jeg oppretter en leverandørfaktura til Merverdiavgift - Skatte- og avgiftsregnskap og da får jeg opp følgende
2400- leverandørgjeld (
kreditt)

2740 - Oppgjørskonto merverdiavgift (debet)

2740 er jeg litt usikker på, men tror det er riktig å føre det der?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Kan du beskriver nærmere hva du skal føre. Slik at jeg kan gi deg et korrekt svar?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Even-B-Søvik
CONTRIBUTOR ***

av Even-B-Søvik

Hei Jørn

Det jeg mente var at når man fører mva-regnskapet opp mot inn og utgående mva, får man en sum i bunn, dett er det jeg skal betale. 

Men vil det da bli feil i mva-regnskapet når jeg har x-antall inn og ut fakturaer som setter opp mva-regnskapet, eller settes ikke mva på egne kontoer som må avstemmes.

Var litt vanskelig og forklare, eller dårlig spørsmålsstilling. 

Eksempel:

Om jeg fakturerer kunder 100 000,-

Kjøper materiel for 25 000,-

Vil jeg få en differanse mellom inngående- og utgående-mva når jeg leverer mva oppgaven.

Vil den differansen eller refusjonen da bokføres automatisk, eller må jeg sette opp eget bilag for å bokføre "refusjonene" 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da forstår jeg ditt spørsmål.

Når du lager utgående faktura, så beregnes og bokføres utgående mva automatisk (mva du skal betale).

Når du fører inngående faktura/kvitteringer, så er kontoene satt om med riktig mva kode, for å beregne og bokføre inngående mva. Som du da får fradrag for (merk deg det er noen innkjøp du ikke får fradrag for)

Når du så foretar mva oppgjør i ditt system, så tømmes konto for utgående mva, og konto for inngående mva til konto 2740 Oppgjørs konto MVA.

Når du så betaler MVA, fører du det slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2740 Oppgjørs konto mva.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Even-B-Søvik
CONTRIBUTOR ***

av Even-B-Søvik

Hei Jørn

Takk for utfyllende og godt svar, da er jeg på "track"

Ha en fin dag 🙂