Mine områder
Hjelp
Neimante Leonaviciene
CONTRIBUTOR ***

Bokføre utenlandsk faktura

av Neimante Leonaviciene

Hei.

Julebordsted var i Sverige. Jeg har en faktura knyttet til julebord. Der er det kjøp av mat, konsert biletter, drikkepakke. Også beregnet svensk moms. 

Skal moms bokføres også?

Evt. hvordan bokfører jeg hele fakturaen?

På forhånd takk. 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du får en faktura fra Sverige skal denne ikke inneholde mva. Slik at du kan returnere den og be om faktura uten MVA.

Er det en kvittering så har du ikke fradrag for Svensk MVA, slik at hele beløpet blir din kostnad.

Fakturaen kan bokføres slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld (sett op leverandøren til Svensk / SEK) slik at systemet omregner beløpet til NOK.

Debet 5990 Annen personalkostnad

Om det var en faktura med Norsk mva har du ikke fradrag for MVA på Mat og drikke.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Neimante Leonaviciene
CONTRIBUTOR ***

av Neimante Leonaviciene

Er det samme regel på overnatting i hotell i forbindelse til møte med kunde i Sverige? Jeg har kun kvittering. 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er ikke samme håndtering

Har du kun kvittering så blir det som et bankbilag.

Og da fører du det slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 7140 reiseutgifter ikke oppgave pliktig

Du må føre hele beløpet, siden du ikke får mva fradrag på svensk mva.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen