Mine områder
Hjelp
TorildJ
CONTRIBUTOR *

Bokføre varetelling

av TorildJ

Hei

Foretok første varetelling 31des 2020.

Hvordan skal jeg bokføre denne ? 

Takk.

7 SVAR 7
TorildJ
CONTRIBUTOR *

av TorildJ

Hei

1:Første varetelling og første føring, ingen saldo på noen konto- hvordan ser bilaget ut? noe jeg må tenke på i forhold til andre kontoer ?

2: Jeg har leverandørfaktura fra desember med forfall januar, faktura og betaling registrert på følgende måned- ikke noe som skal periodiseres , det er rett ført ?

3: har leverandørfaktura for des og betalt i des 20- men den gjelder for perioden 31 des - 31juni, ser denne ikke er periodisert. Hva da med mva melding, må jeg åpne og sende inn endring for alle 6 mnd ?

4: faktura for visma gjelder jo for innestående år, ser den ikke periodisert, gjelder samme som over her ?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må gå inn i regnskapet, se hvilken saldo du har i regnskapet på varebeholdning eks. konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg

Så skal du føre endringen av saldo på konto, slik at konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg, får samme saldo som varetellingslisten.

Debet eller kredit 1460 Innkjøpte varer for videresalg

Debet eller kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

TorildJ
CONTRIBUTOR *

av TorildJ

Hei

Ingen saldo på noen konto, alle varekjøp foretatt i 2020 også første varetelling.

Trenger hjelp til hvordan sette opp dette bilaget, og hva jeg skal se etter av differanser ? 🙂

Har varekjøp på konto 4300 og 4400 om det har noe å si. 

Takk. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎31-05-2021 15:09 ( )

Hei

Hvis dette er første varetelling føres den slik:

Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg

kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Da går varekostanden med, og resultatet øker. Og du får eiendeler som øker.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

TorildJ
CONTRIBUTOR *

av TorildJ

Skal det være debet på begge konto ? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

beklager, litt hektisk her i dag.

Det skal bokføres slik:

Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg

kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

TorildJ
CONTRIBUTOR *

av TorildJ

2: Jeg har leverandørfaktura fra desember med forfall januar, faktura og betaling registrert på følgende måned- ikke noe som skal periodiseres , det er rett ført ?

3: har leverandørfaktura for des og betalt i des 20- men den gjelder for perioden 31 des - 31juni, ser denne ikke er periodisert. Hva da med mva melding, må jeg åpne og sende inn endring for alle 6 mnd ?

4: faktura for visma gjelder jo for innestående år, ser den ikke periodisert, gjelder samme som over her ?