Mine områder
Hjelp
TorgeirAK
CONTRIBUTOR **

Bøkføre viderefakturering med hensyn til mva beregning.

av TorgeirAK

Hei, jeg adinistrerer strømavtalen til privatkunde Ola Nordman. Mottar hans strømfaktura fra Norges Energi i hans navn på hans vegne.

Fakturerer han så dette:

Produkt 1: Total Strømpris jf. vedlagt faktura fra Norges Energi - 900kr

Produkt 2: Tjenestekostnad fra MinBedrift AS - 100kr

Sum: 1000kr

MVA: 0kr

Dette føres da automatisk slik:

3100 - Salgsinntekt handelsvarer, innenlands, avgiftsfri    -  1000kr Kredit

1500 - Kundefordringer  -  1000kr Debet

Har nå fakturert for godt over 50'000kr, men er fortsatt ikke mva-pliktig, da det som er over 50'000kr er viderefakturering og inngår ikke i beregningen av mva.

Dette må komme fram i bokføringen på en eller annen måte.

Har ikke bokført mine utbetalinger enda. Når kunden betaler meg 1000kr, hvorav 900kr er viderefakturering (Norges Energi) skal jeg betale de 900kr fra min bedriftskonto til Norges Energi. Hvordan bokfører jeg dette?

Til syvende og sist må det jo være synlig at selv om jeg har fakturert for over 50'000kr er jeg ikke mva-pliktig da summen som overstiger 50'000 er viderefaktureringer.

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette er et komplisert spørsmål, som heller ikke Skatteetaten har et rent fasitsvar på.

Så jeg må be deg kontakte skattekontoret ditt. Slik at jeg ikke gir deg feil svar ut fra mine vurderinger.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen