avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Lille_Chili
CONTRIBUTOR *

Bokføring Feriepenger opptjent tidligere år

av Lille_Chili

Hei

En ansatt har utestående feriepenger opptjent tidligere enn fjoråret. I dette tilfelle 2017. 

Hvordan bokføres dette slik at saldoen for 2017 reduseres for den ansatte?

Jeg skjønner det går an å benytte "feriepenger fjoråret" men vil da den ansattes feriepengesaldo for 2017 reduseres eller reduseres saldo for 2020? Dette ønsker jeg selvfølgelig ikke. 

Dersom en ny regnskapsfører i fremtiden skriver ut liste for tidligere år så bør saldoen for 2017 være null fordi det er utbetalt nå.

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må bruke lønnsarten feriepenger fjoråret. Ulempen er at når du skal utbetale feriepenger som er opptjent i 2020, vil du ikke få opp riktig tall. men må legge det inn manuelt etter beløpet som står på feriepenge listen.

Etter at du har utbetalt feriepenger for 2017 og 2020, så vil du på feriepenge listen se at du har utbetalt for mye. Men på feriepenge listen for 2017, ser du at den ansatte har samme beløpet tilgode.

Konto 2940 Skyldige feriepenger vil ha riktig saldo, og blitt redusert med feriepenger tilgode fra 2017.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Klaus Løkholm Bergli
CONTRIBUTOR *

av Klaus Løkholm Bergli

Jeg har to ansatte som fikk utbetalt bare deler av feriepengene i 2020 (opptjent i 2019), da de utsatte deler av ferien til 2021.

Hvordan kan jeg føre dette, slik at det blir riktig?

Må jeg bruke "Feriepenger fjoråret", og legge inn beløpet manuelt med resterende beløp for feriepenger opptjent i 2019 + feriepenger opptjent i 2020?

Mvh, Klaus

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du legger først inn feriepenger Feriepenger fjoråret, så kommer feriepengene opp, som er opptjent i 2020.

Så legger du til samme lønnsart og legger til feriepengene opptjent i 2019.

Når du skriver ut Feriepengelisten og velger 2019, så ser du hva de har til gode.

De ansatte skal ha utbetalt alle feriepengene i utbetalingsåret. eks. feriepenger opptjent i 2020, utbetales i 2021.

Dette selv om de ikke avvikler all ferien.

Så må du som arbeidsgiver sørge for at alle tar ut minst 3 uker ferie i ferieåret.

Ferieloven er en streng lov. og ved ikke å overholde reglene, kan dette skape problemer for deg som arbeidsgiver.

Legger ved en artikkel og video der du får mer informasjon vedr. utbetaling av feriepenger.

Se artikkel og video her

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen