avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

RC3BRY
CONTRIBUTOR *

Bokføring Tips, og Forskudd Lønn

av RC3BRY

Hei! Har 2 spørsmål:

1. Ansatt fikk utbetalt forskudd, og dette ble lagt inn i lønnsslipp som forskudd.

Nå ligger dette beløpet i Kredit på Balanse, konto 1571. Er dette riktig(er utbetalt), eller skal ikke beløpet nå være 0?

2. IZettle endret litt på kontering av tips i juni(ble automatisk overført på konto for øreavrunding....).

Fra 17/6 ble tips overført til konto 3990.

a: Er 3990 riktig konto, kontoplan viser Annen Inntekt, skattefri?

Jeg har utbetalt tips og derfor valgt Tips på lønnslipp til de ansatte. Den ansatte er jo ansvarlig for skatt av dette, men hvordan fører jeg dette? Utbetalt lønn og tips går ut av driftskonto, men ikke fra 3990. Det betyr jo at jeg må skatte av hele totalbeløpet..... 

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Vet ikke hvilket system du bruker, men gir et generelt svar.

Spørsmål 1:

Det er riktig når du trekkes lønns forskuddet så blir det bokført på konto 1571 Lønnsforskudd til Kredit.

Når du utbetalte forskuddet skal føringen være slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 1571 Lønnsforskudd

Da skal konto 1571 1571 Lønnsforskudd, gå i null.

Spørsmål 2:

a) 

Tips er ikke skattefritt.

Konto 3990 er ikke en standard konto, men har du navngitt den tips så er det helt i orden.

Når du utbetaler tips så skal du trekke skatt av dette beløpet, men det er ikke feriepenger på dette.

Så hvilken lønnsart du skal bruke kommer an på hvilket system du bruker.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

RC3BRY
CONTRIBUTOR *

av RC3BRY

Hei, har vært bortreist, så svarer noe sent.

Bruker Visma Eaccounting med integrert lønnssystem.

Har tidligere også fått svar på dette med kontoer(vedr.Årsavslutning).

(Jeg bruker kontoplanen slik den er originalt, har ikke lagt til disse kontoene selv. )

Svar på spørsm.1 er greit, jeg utbetalte kontant, men fører da mot kassekonto.

Når det gjelder tips til ansatte er det selve føringen jeg lurer på. Tips ligger nå som Annen inntekt på Resultatrapport. (Har flyttet beløpet til Annen inntekt, skattbar). Men, ser ikke at tipsbeløpet til den ansatte trekkes fra denne tipskontoen når lønnen føres, og hvis dette ikke gjøres, må firmaet skatte av hele tipsbeløpet, også det som er utbetalt til de ansatte. Ser ikke at noen av disse disse tipsbeløpene er  ført ut av denne kontoen.

Lønn inkl. tips er jo betalt ut direkte fra Driftskonto, der jo også tips havner, så det er greit.

Men skal jeg da opprette en motkonto mot 3990 for og trekke ut dette beløpet, og i såfall hvilken kontoklasse?

Håper jeg har forklart dette riktig! 🙂

Roar

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Spørsmål 1.

Er forskuddet betalt ut kontant så blir føringen slik.

Kredit 1900 Kontanter

Debet 1571 Lønnsforskudd

Spørsmål 2 Tips

Når du bokfører dagsoppgjør, så bokfører du Tips til kredit på konto 3990

Når tips utbetales til de ansatte så skal dette gjøres i lønn med lønnsart 

Da blir kostnaden bokført på debet konto 5000 Lønn til ansatte.

Da har du inntekt på tips på konto 3990 til kredit (Inntekt), og utbetaling av tips på konto 5000 til debet (kostnad)  Da får du riktig resultat

Du skal ha en konto med inntekten på tips, så får du kostnaden på konto lønn. Dette får da i null, og det er riktig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

RC3BRY
CONTRIBUTOR *

av RC3BRY

Hei.

Har benyttet Lønnsart Tips, men i hovedbok er det ingen av disse beløpene som er ført automatisk..

Jeg kan jo gjøre det i ettertid manuelt, slik at det blir riktig, men hvis dette skal skje automatisk fra Lønnsdelen, så kan jeg ikke se at dette er ført på kto 3990.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Som jeg skrev så blir kostnaden med utbetaling av Tips ved bruk av Lønnsarten Tips ført på konto 5000 Lønn til ansatte.

Tips er en del av lønn.

Men du har inntekten ved dags oppgjør på konto 3990 Tips

Dette blir da riktig, inntekten på inntektkonto, og kostnaden på konto for lønn.

Vet ikke om du tenker at inntekten og utbetaling av Tips burde vært ført på samme konto. Slik at dette går i null.

Men det blir feil, og du vil ikke kunne avstemme lønn ved slutten av året.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen