avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

Bokføring av EU VAT ved salg til EU

av knordicknitter

Jeg har ENK og er nylig registrert i IOSS system å betale VAT når jeg selger varer til folk i EU. Hvordan skal jeg bokføre betaling av VAT til forskjellige land i EU?

12 SVAR 12

av Jørn Karlsen

Hei

Sjekket opp dette med Skatteetaten, og dette var ukjent for de.

Slik jeg tolker dette, så gjelder det innen for EU. og vi har en EØS avtale, men er ikke en del av EU.

Når man selger varer til andreland, så skal det faktureres uten MVA, så skal mottaker beregne import MVA.

Men sjekk gjerne opp med Skatteetaten.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Fra 1.07.21, må folk i EU betale VAT fra første krone (euro cent, o.s.v.). Å gjør det enklere å gå gjennom toll og hente pakker uten at man må betale, er det best praksis for nettbutikkene å ha VAT inn i prisen. Da har jeg registrert meg i Irland da det finnes en ordning mellom Irland og Norge at en kan gjør alt selv "uten middle man".  VAT melding må sendes inn vær måned. Det var enklere en jeg trodde. Nå må jeg bare finne ut av hvordan dette penger som er betalt som VAT til EU bokføres. Litt overrasket hvor uforberedt Posten og Skatteetaten har vært siden dette forandring var varslet lenge siden. Skal grave inn i Skattee. side og se om jeg finne noe.

av Jørn Karlsen

Hei

Slik jeg fikk opplyst av skatteetaten så gjelder dette ikke for firmaer som er registrert i Norge. Men kun land innen for EU. 

Visma eAccounting har ikke lagt til rette for dette i Norge. Men i de landene dette gjelder for er det lagt til rette for dette.

Så Slik jeg tolket dette og etter opplysninger fra Skatteetaten skal du ikke betale denne MVA, men fakturere kunder i utlandet uten MVA.

Hadde Norge vært lagt under disse reglene, skulle du i så fall vært registrert for dette i Norge og ikke i Nederland.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Jeg har godt inn i saken grundig i sommeren når nye reglene har begynt. Som jeg forstår, det gjelder alle lander og kanskje det er mulig og unngå dette, men da blir det vanskelig for kundene da de må nå betale VAT for alt. Tolletaten vil ikke ta ansvar for dette og viser til følgende link og en i svensk. 

https://ec.europa.eu/taxation_customs/ioss_en

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Merkelig. Det står svart på hvit på EU commissions nettside. Kanskje jeg burde har forklart at det gjelder salg av varer i nettbutikken min. Det blir ingen faktura involvert. Selvfølgelig betaler kundene fra utland ikke Norsk MVA, men MVA til landet hvor de bor. Det er de samme for varer som folk her i Norge kjøper fra utlandet. Siden den 350kr regel har vært stoppet, har de fleste store netthandel lagd til norsk MVA. Med den nye ordning slipper folk å betale unødvendig gebyr da selgere er ansvarlig for toll og skatt. Jeg syns det er så vanskelig å få klart informasjon fra de forskjellige kilder ang. dette tema. 

av Jørn Karlsen

Hei

Norge er ikke en del av EU, vi har bare et EØS medlemskap, og det er grunnen fikk jeg forklart av skatteetaten.

I så fall skulle du være registrert med dette i Norge og ikke et annet land.

Anbefale at du kontakter skatteetaten,  da de sitter med første hånds informasjon av hva som blir bestemt og vedtatt av Stortinget.

Jeg har undersøkt dette med Skatteetaten, og fikk til svar at dette ikke gjelder Norge.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Det er ikke mulig å registrere i Norge å betale VAT i utlandet. Jeg er registrert her, sender in MVA rapport vær annen måned for Norsk salg. Norge kan sikkert ikke stå for betaling av VAT til EU. Skal ringe skatteetatten selv.

av Jørn Karlsen

Hei 

Ja ring de. 

Slik reglene er og som Skatteetaten svarte på mitt spørsmål. Skal fakturaer til utlandet faktureres uten MVA. Og disse reglene IOSS, kun gjelder land innen for EU.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter

Jeg har litt følelse at en ikke tror hva jeg sier er faktisk sant, men her kan du lese:

https://www.virke.no/pavirkningsarbeid/bransjer/handel/eu-eos-og-internasjonal-handel/moms-og-skatt-...

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg forstår, men når ikke skatteetaten vet noe om dette, eller sendt ut informasjon til våre utviklere så kan jeg ikke bistå deg.

Våre utviklere har fått informasjon om dette, men i følge den informasjonen gjelder det landene i EU. så i Visma er dette tilrettelagt blant annet i Nederland.

Det finnen ingen informasjon, som vi kan se om dette fra Regjerningen eller Skatteetaten.

Og hvis det skulle være slik i Norge, så måtte du ha registrert deg på en Norsk siden.

Jeg har dessverre ingen andre forslag om at du kontakter Skatteetaten og viser de artikkelen fra Virke.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg beklager. Men undersøkt dette med Skatteetaten, da dette var nytt for meg også. Og Skatteetaten sa dette bare gjelder land som er med i EU. så jeg må nesten be deg ta kontakt med de.

Skatteetaten sa som jeg også har lært at fakturering til utlandet skal være uten MVA.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

av Jørn Karlsen

Hei

Dessverre er jeg ikke kjent med dette, men skal undersøke med våre teknikere som utvikler systemet. OM det er lagt til rette for dette.

Du kan også kontakte Skatteetaten som har mer informasjon rundt dette. Det er skatteetaten som har ansvaret for dette.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen