Mine områder
Hjelp
ET-Dagen
CONTRIBUTOR ***

Bokføring av Faktura med Inkassokrav

av ET-Dagen

Vi fikk en faktura opprinnelig for noen måneder siden, som gikk til innkassokrav. I og med at den er egentlig satt med dato i en annen MVA periode, men betalt i den nåvarende, hvordan skal den bokføres?

Er det slik at den skal bokføres nå siden vi betalte nå, eller bokføres til den originale datoen fakturaen skulle betales?

3 SVAR 3
ET-Dagen
CONTRIBUTOR ***

av ET-Dagen

Er det beste løsningen da å bokføre fakturaen under fakturadato, og da bokføre innkassokrav delen under den datoen den var gitt, og da føre betaling av begge de to (som var en sum) på en kombinert dato nærmere i tid?

Mvh Daniel

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er opp til deg, men er fakturaen ført, og du mottar inkassovarsel med gebyr, ville jeg ført bare inkassovarselet med gebyr og renter.

Det er ikke noe problem å betale fakturaen til leverandøren og gebyr og renter til inkasso selskapet. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎16-08-2021 10:16 ( )

Hei

Beklager sent svar siden jeg har ferie, men svarer her uansett, men nå har jeg vært borte noen dager og ikke hatt mulighet til å svare.

Du skal bokføre den etter faktura dato, og MVA tilhører da datoen på fakturaen. Og ikke betalingsdatoen

Det er krev til at alle inngående fakturaer bokføres som inngående faktura, så bokføres betalingen når fakturaen er betalt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen