Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Amornrat
CONTRIBUTOR ***

Bokføring av årets resultat og skatt

av Amornrat

Jeg har skattemodulen og det virker som om at jeg ikke skal bokføre skatten og resultatet som manuelt bilag da det kommer opp som importert bilag. Er dette nytt av året?

15 SVAR 15
Amornrat
CONTRIBUTOR ***

av Amornrat

Det var en bra forbedring, dette var jeg ikke klar over og bokførte manuelt skatt og resultat. Det førte jo til at sum gjeld og egenkapital ble feil. Er vel bare å føre et motbilag for skatt og resultat går jeg ut i fra. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du reverserer årsoppgjøret som du har bokført. Og importerer tall i skattemodulen på nytt, så skal det bli riktig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Amornrat
CONTRIBUTOR ***

av Amornrat

Hva med de importerte bilagene fra skattemodulen da? De går ikke å kjøre motbilag på og de blir jo feil når jeg har bokført skatt og resultat manuelt. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du reverserer årsoppgjøret som du har bokført. Og importerer tall i skattemodulen på nytt, så skal det bli riktig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Amornrat
CONTRIBUTOR ***

av Amornrat

Hvorfor blir ikke fjordårets tall importert automatisk over til skatteskjemaene, chattet med support, men der var det ikke mye hjelp å få og telefonen var stengt selv om de annonserer at det skal være åpent. Er det noen som forstår hva som menes med teksten i rapportsenter, boks sluttposteringer: Sluttposteringer med statusene ikke overført, Overført og ikke aktuelt for overføring vil bli inkludert i utskriften. 
Det var en rar og uforståelig tekst. 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Telefonen er dessverre nede i dag pga. sykdom, men chat og Mail blir besvart er informasjonen jeg har fått.

Tallene fra Visma eAccounting må importeres ved å trykke på importere tall.

Det er en naturlig forklaring til det. 

For at kunden selv skal ha kontroll på hva som er overført til skattemodulen.

Importeres tall etter at posteringene er over ført til regnskapet. så vil tallene bli feil i skattemodulen.

Rapportsenter

Her kan du skrive ut alle rapporter til PDF, for å sende de til styre, bank osv.

Boks sluttposteringer: Sluttposteringer med statusene ikke overført

Her kommer alle system posteringer som skal overføres og bokføres i Visma eAccounting.

Og du har kontroll på hva som er overført til regnskapet og ikke.

Du kan melde deg på gratis webinar for gjennomgang av skattemodulen her

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Amornrat
CONTRIBUTOR ***

av Amornrat

Melder meg på webinar for dette ble mye feil i årsavslutning. 👌

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Kan være lurt. Årsoppgjør er ikke så enkelt. Så da er det greit med en gjennomgang.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Amornrat
CONTRIBUTOR ***

av Amornrat

Nå har jeg deltatt på webinar og det var veldig lærerikt. Har et spørsmål om avsatt utbytte, hvis man pr. 31.12 ikke har bestemt seg for om det skal utbetales utbytte eller ikke og kommer litt ut i neste år og kommer til den konklusjonen at utbytte skal utbetales. Hvordan føres dette da? Årsoppgjøret er ferdig og sendt via Altinn og til Brønnøysund.

Ser i skattemodulen at avsatt utbytte skal føres der og ikke som et manuelt bilag.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Da blir dette et ekstraordinært utbytte som føres i 2021.

Debet 8923 Avsatt ekstraordinært utbytte

Kredit 2800 Avsatt utbytte 

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Amornrat
CONTRIBUTOR ***

av Amornrat

Hei, skal føre MVA oppgaven og får post 6 negativ. Har ført en faktura for arbeid i desember 01.01.21 slik at jeg fikk inntekten på rett år, men mva skal ikke betales for første periode i april. Kan du se på føringen jeg har gjort er rett?

Amornrat
CONTRIBUTOR ***

av Amornrat

Du kan se i vedlegget hvordan det er ført

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Beklager, så ikke at det var flere sider.

Hvis dette er en faktura for faktura for arbeid i desember 01.01.21 slik at jeg fikk inntekten på rett år.

Vil det si det er en utgående faktura som periodiseres fra 2020 til 2021 ?

Hadde du brukt standard konto 3059 Opptjent, ikke fakturert inntekt med MVA kode: ingen avgift

Så ville dette blitt riktig, og kommer ikke med på MVA meldingen.

Vet ikke om du har endret teksten på konto 3100 Salgsinntekt handelsvarer, innenlands, avgiftsfri, Men det er ikke en periodiserings konto.

Så går jeg ut fra at du har ført samme bilag i 2020 men motsatt debet Kredit.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du klikker på det blå ikonet for beløpet på post 6. Sp vil du se bilaget som ligger til grunn for dette beløpet.

Det er trolig feil MVA kode på dette bilaget. Kan du ha brukt MVA kode I, så er det feil. det skal være Ingen MVA vil jeg tro. Siden jeg ikke ser hva som er ført.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja det stemmer, det er en ny skattemodul, så du skal ikke bokføre resultat og skatt. Har du ENK, skal du heller ikke bokføre konto 2060 privatuttak osv mot egenkapital før du starter med Skattemodulen.

Den nye skattemodulen bokfører dette for deg, samt beregner skatten og bokfører resultatet.

Du overfører posterings bilaget i Skattemodulen til Visma eAccounting. Da lukker systemet desember og regnskapsåret i Visma eAccounting automatisk.

Så dette er en stor forbedring i skattemodulen.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen