Mine områder
Hjelp
Ellen Helander
CONTRIBUTOR **

Bokføring av betaling av kundefaktura med lønnstrekk

av Ellen Helander (Oppdatert ‎08-11-2018 14:50 av Ellen Helander )

Vi har ansatte som også er kunde hos oss. Her er det avtalt at vi skal trekke de i lønn for den månedlige kundefakturaen. Hvordan bokfører jeg dette? 

Ved fakturering i eAccounting blir det slik: Debet 1500, Kredit 31XX

I Payroll skjer det slik når jeg velger å bruker forskuddskontoen: Debet 5000, Kredit 1571. Vi har ikke bankintegrasjon i Payroll, så jeg legger inn lønnskjøringen i bank og bokfører bankhendelsen i eAccounting med alle detaljene som kommer fra den detaljerte regnskapsrapporten i Payroll.

Bør og kan man endre debetkontoen ved fakturering til 1571, eller må/kan man bokføre bankhendelsen "Lønnskjøring" slik at man betaler fakturaen og krediterer konto 1500? Eller...?

En ting er hvordan jeg skal gjøre det for fremtiden, men lurer også på hva jeg gjør med det som allerede er bokført? Har ikke låst noen perioder enda, så kan vel korrigere på noe vis?

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Ellen

Her bør du lage en egen lønns art

Trekk ansattkjøp eller trekk faktura

Med følgende føring:

Debet 2910 Skyldig lønn

Kredit 1571 Forskudd lønn

Så må du føre et manuelt bilag:

Kredit 1500 Kunde reskontro

Debet 1571 Forskudd lønn

(denne føringen kan du føre med en gang fakturaen er fakturert, siden den ansatte skal trekkes i lønn.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Ellen Helander
CONTRIBUTOR **

av Ellen Helander

Hei

Jeg får ikke lov å bokføre det manuelle bilaget mot konto 1500 fordi det kreves at man velger en faktura for å bokføre mot konto 1500, og en faktura kan kun bokføres som betalt mot en kasse- eller bankkonto. Hva gjør jeg feil? 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må mellom føre denne mot eks. kasse konto 1900

Faglig forum er et forum for spørsmål om lover og regler innen lønn og regnskap.

Ta gjerne kontakt med support for tekniske spørsmål.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen