for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei. Hvordan bokføres betalt restskatt for ENK? Kredit blir konto 1920, og hva blir debet?
Mvh, Taty
Løst! Gå til løsning.
Hei
Restskatt bokføres på denne måten
Kredit 1920 Bankinnskudd
Kredit 2510 Betalbar skatt, utlignet
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Begge to er kredit kontoer. Hvilken blir debet konto da?
Hei
Beklager
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2510 Betalbar skatt, utlignet
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hvis jeg fører dette mot konto 2510, så får jeg den som kortsiktig gjeld i balansen. Men dette er ikke gjeld siden restskatten ble allerede betalt.
Hei
Det er riktig.
Men så kommer det an på om du har avsatt skatt eller ikke.
Ved årsoppgjøret, skal dette overføres til konto 2050 i et ENK.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Ved årsoppgjør kan jeg gjøre slik?
K 2510
D 8300
eller føres dette direkte til EK konto (K 2510, D 2050)?
Jeg har ikke avsatt skatt.
Mvh, Taty
Hei
Betaling av restskatt bokføres slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Så ved årsoppgjøret føres saldoen på konto 2510 Betalbar skatt, utlignet til konto 2050 Annen egenkapital.
Har du AS så skal du avsette skatt ved føring av årsoppgjøret. Og og ende opp med avsatt skatt på konto 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei,
For ENK, det sammen og for AS, forskuddsskatt bokføres på konto 2540 forhåndsskatt ?
resttskatt på 2510 for ENK hvordan da for AS?
da ved årsoppkjøret hvor skal den diferansen for AS og ENK?
Mvh
Hei
Lit usikker på hva du mener.
Men i ENK, så er skatten privat, siden du skattes som perivatperson.
Så du kan betale det privat. Men betaler du det via firmakonto fører du det slik:
Forhåndsskatt
kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2540 Forhåndsskatt
Restskatt:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Men når du tar årsoppgjøret ditt skal alle skattekontoene 25xx overføres til konto 2050 Annen egenkapital.
Du kan også føre betalinger vedr. skatt til Konto 2060 Privatuttak. Siden du blir skattet som privat person
I et AS er det annerledes der betaler man firmaskatt.
Der skal man avsette skatt, betale Forhåndsskatt, og motta en skatteavregning på firmaet.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Ja,takk! det var det jeg mente 👌😊
Veldig god forklaring som altid!
ha en fin dag videre!
Mvh
Hei
Tusen takk.
Bare hyggelig.
Ha en fin helg.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.