Mine områder
Hjelp
SnorreMe
CONTRIBUTOR *

Bokføring av betalt skatt

av SnorreMe

Har beregnet at jeg skal betale skatt for 2020 som er bokført på konto "2500 Betalbar skatt, ikke fastsatt". Skal nå betale inn til skatteetaten. Hvordan bokføres dette?

7 SVAR 7
knordicknitter
CONTRIBUTOR ***

av knordicknitter (Oppdatert ‎03-10-2021 16:39 av knordicknitter )

ETA fant ut av det selv. 🙂

Hvis restskatt er betalt fra privat konto (jeg har ENK) hvordan skal det bokføres?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis restskatt er betalt privat, skal det ikke bokføres i regnskapet til ditt ENK.

Som eier av et ENK, så er skatten privat (du skattes som privatperson)

Og det er korrekt å betale skatten privat.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

SnorreMe
CONTRIBUTOR *

av SnorreMe

Jeg er nok litt uklar. Jeg har kreditert konto 2500 med det beløpet jeg skal betale i skatt. Det jeg lurer på er hvordan jeg da fører at jeg nå betaler inn disse, altså tar penger fra driftskontoen. Er det så enkelt som at jeg kjører kredit på driftskontoen og debet på 2500 ?

Snorre

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du betaler skatten, som du får avregning på til høsten føres betalingen slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2510 Betalbar skatt, fastsatt

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

SnorreMe
CONTRIBUTOR *

av SnorreMe

ok, men hva gjør jeg nå med forhåndsskatten? Fikk kid og konto og betalte inn fra driftskontoen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

hei

Betalinger du har gjort på Forhåndsskatt føres slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2540 Forhåndsskatt

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Føringen av beregnet skatt bokføres slik:

Debet 8300 Betalbar skatt

Kredit 2500 Betalbar skatt, ikke fastsatt

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen