avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
CONTRIBUTOR ***

Bokføring av digitale bilder / stock photography

Hei!

Jeg jobber med grafisk design og benytter tjenester ala istockphoto.com som selger rettigheter til digitale bilder for bruk på trykk og på nett. På denne nettsiden kjøper man "Credits" som man så bruker for å kunne laste ned bilder fra biblioteket deres. Jeg bruker bildene i produkter, enten fysiske eller digitale, som jeg designer og selger til kunder for videresalg.

Hvordan skal jeg bokføre dette på en riktig og rask måte? Jeg lurer særlig på dette med bruk av Credits for å kjøpe andre tjenester, som kan være av varierende verdi og varighet.

6 SVAR 6
CONTRIBUTOR ***

Re: Bokføring av digitale bilder / stock photography

Hei!

Jeg tenker i første omgang at dette er et slags varekjøp.. men samtidig, når du har brukt credits for å kjøpe disse bildene - har du da varig rett til å bruke disse bildene flere ganger, og i flere settinger og produkter? Så det er ikke noe du bare får brukt en gang (vanlig varekjøp er jo kjøp av varer som forsvinner når man har solgt det...)?

Hvis det er noe du kan beholde og bruke flere ganger til flere salg, så er det jo en slags rettighet du kjøper. Med andre ord, driftskostnad av noe slag..

Om noen mener jeg tenker feil så er det bare å si i fra 🙂

Hei

Nina har helt rett, men slik jeg tolker dette være en tjenste.

Så hvis du kjøper en nett tjeneste (tilgang til et system) og fakturaen kommer fra utlandet så skal du her beregne import MVA på tjenester. Her er det nye regler for beregning av import MVA på varer og tjenester fra utlandet fra 01.01.2017.

Se Vedlagte link for beregning av tjenester.

https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/Supportressurser/Supportartikler-eAccounting/Skattselvangivelse/Foring-av-moms-pa-fakturaer-fra-utland---Post-7/

Hvilken kostandskonto du her skal bruke kan være 6420 Leie datasystemer 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Takker for innsikt Nina og Jørn! Jeg overkompliserer kanskje, men det er jo et interessant spørsmål om det er en Tjeneste eller Produkt. Var usikker på om jeg skulle føre kostnaden på konto 4300 Varer for videresalg, blir kanskje riktigere med Leie datasystemer. 

@Nina: Med tanke på bruksområder og rettigheter til bruk så vil det variere avhengig av hva slags lisens man kjøper. Jeg tenker også at det er en driftskostnad på et nivå.

Hei Kay

Er det et datasystem du bruker, så er dette en tjeneste, og da ville jeg bokført dette på leie datasystemer.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei, jeg har betalt for å få laget en "set up" (i 2016), en datafil/tjeneste som behøves for at produsenten kan fremstille fysiske produkter jeg kjøper inn og videreselger. Ved innførsel har jeg derfor bare momset av det fysiske produktbeløpet (spesifisert fra leverandør til DHL) og ikke momset for set-up beløpet. Begge beløpene er ført på faktura fra leverandør. Hvordan skal jeg føre dette?

Håper du forstod min knotete måte å forklare på 🙂

Linda

Hei Linda

Her har du import på både varer og tjenester.

Og skal da håndtere dette på forskellig måte.

Legger ved link med beskrivelse på hvordan både varer og tjenester fra utlandet skal bokføres.

Link: https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Visma-eAccounting/MVA---Mamut/

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen