avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

ET-Dagen
CONTRIBUTOR ***

Bokføring av egenandel til delvis finansiert klassetur

av ET-Dagen

Vi i ET-Dagen er en frivillig organisasjon av studenter som har som formål å arrangere både en klassetur og en bedriftsdag som skal delvis finansiere denne turen. Gjennom dette så blir deler av turen betalt av studentene, og deler av inntektene fra bedriftsdagen.

Gjennom dette så har vi tatt inn egenandel fra studenter til turen. Spørsmålet mitt er hvordan dette skal føres i Visma, siden det er ikke inntekt og skal bare holdes inntil det blir utbetalt for å finansiere turen. Jeg tenker også at det blir ikke MVA pliktig siden det er ikke inntekt.

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei

Siden denne turen er et spleiselag så ville jeg ført både inntekter og utgifter til samme konto. 

Til slutt så ser du da kostnader minus inntekter, som da blir kostnaden.

Som du sier så er ikke egenbetaling i forbindelse med turen en inntekt.

Jeg ville opprettet egen konto for dette eks. 6861 Klassetur. og kanskje 6862 Bedriftsdag

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

ET-Dagen
CONTRIBUTOR ***

av ET-Dagen

Vi har tatt inn egenandel allerede, men bestilling av turen blir ikke før om en måned eller to, så vi har alle penegene på bøkene inntil da. Vil dette kreve noen spesielle tiltak?

Og i tillegg, hvis en skulle trukket seg fra klasseturn, blir det noe problem å bare tilbakebetale denne egenandelen (så lenge det skjer før turen er betalt for) siden det da blir som at både "inntekten" av den personens egenandel og kostnaden av dems billett forsvinner?

Mvh Daniel.

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan føre innbetalingene på forskudd inn på konto eks. 6861 Klassetur. eller 6862 Bedriftsdag.

Debet 1920 Bankinnskudd

Kredit 6861 Klassetur. eller 6862 Bedriftsdag

Det er ingen problem å tilbake betale hvis en skulle trekke seg.

Men for å holde oversikten over hvem som skal være med og hvem som har betalt ville jeg vurdert å å sende faktura til hver enkelt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

ET-Dagen
CONTRIBUTOR ***

av ET-Dagen

Fra første meldingen: "Jeg ville opprettet egen konto for dette eks. 6861 Klassetur. og kanskje 6862 Bedriftsdag"

Du sikter da mot at jeg skal føre innbetaling av egenandelen som et bilag til de kontoene?

Vi tok inn egenandelen uten at vi sendte faktura til alle deltagerene, men slik jeg har forstått det så skal jeg føre innbetaling av egenandelen til samme konto som utbetaling av turen når jeg fører dem som bilag?

Det har blitt noen endringer i planene våres, som gjør at vi er litt usikker på om vi skal dra på tur eller ikke. Dermed har vi fortsatt egenandelen inne på konto, men vurderer om vi skal betale den tilbake til klassen. Blir det noe problem hvis vi betaler alt tilbake til klassen og så bare lar være å føre verken innbetalingen eller utbetalingen siden alt ble annullert uansett?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Dere kan gjerne føre innbetalingen mot konto 6861 eller 6862.

Men kan også bruke konto 3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri

Så føres  både inn g utbetaling mot samme konto.

Etter regnskaps loven skal alle bilag føres. Også inn og utbetalinger, slik at det som er ført i regnskapet stemmer med bankkonto.

Så vil anbefale dere å føre alle inn og utbetalinger også.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen