avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Undrer
CONTRIBUTOR **

Bokføring av gevinst på konvertibelt lån, konvertert til aksjer til rabatert pris

av Undrer

Hei,

Selskapet mitt har gitt et konvertibelt lån til et annet AS. For eksempelets skyld kan vi ta utgangspunkt i at lånet var på 100'000 kroner.

Lånet blir nå oppgjort, hvor det er opptjent 10'000 i renter. Videre blir lånebeløpet + opptjente renter konvertert til aksjer i et unotert selskap, med 9,1% rabatt på en kurs som skal benyttes i en emisjon. La oss anta at den rabaterte kursen er 10 kr, slik at pris per aksje er 11 kr.

Hvordan bør dette føres?

Takk for hjelp 🙂

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Etter hva jeg forstår har dere gjort om lånet til aksjer. Og aksjer skal bokføres til den verdien de er kjøpt for.

Du har sikkert bokført dette lånet på en konto 13xx

Så da bokfører du dette slik:

Debet 13xx

Kredit 1820 Andre aksjer

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Undrer
CONTRIBUTOR **

av Undrer

Hei igjen,

Ok, så da forstår jeg at det ikke skal bokføres en gevinst selv om man har kjøpt aksjer under markedspris og dette kjøpet er knyttet til konvertering av en fordring. En eventuell gevinst kommer da først ved salg av aksjene.

Riktig? Jeg leser deg slik, men vil bare være helt sikker på at jeg har skrevet spørsmålet tydelig nok.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer helt korrekt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen