avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

DropzUB
CONTRIBUTOR *

Bokføring av kjøp fra utlandet

av DropzUB

Hei!

Har et par litt vriene spørsmål. Bedriften er ikke MVA-registrert.

1. Vi driver med videresalg av varer, og kjøper disse inn fra Spania. Det ikke er betalt noe VAT/MVA (se bilde). Hvordan vil dette påvirke oss når produktet kommer til Norge og hvordan skal dette bokføres?

2. Hos leverandøren er vi nødt til å ha et abbonement for å få tilgang til å kjøpe. Hvordan kan dette bokføres når en av de ansatte har lagt ut denne kostnaden.

3. En av de ansatte har gjort et kjøp direkte hos leverandøren, altså at betalingen aldri gikk gjennom bedriften. Leverandøren skal ha en faktura som et bevis på kjøpet er gjort. Hvordan bokføres dette?

Takk på forhånd!

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Når dere som firma kjøper varer fra utlandet for videre salg, vil dere motta en faktura uten MVA. Og den bokføres slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 4400 Fritt Kjøp

Så vil dere motta en faktura på MVA, frakt og toll fra speditør.

Den bokføres slik:

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 4400 Fritt Kjøp

Debet 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg

Dvs. at den totale varekostnaden deres blir da Varekjøp, MVA, frakt og toll.

I dette tilfalle har den ansatte kjøp og betalt varen da blir føringen slik, når dere betaler den ansatte:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 4400 Fritt Kjøp

Merk dere at på alle alle fakturaer så skal den være til firmaet og ikke til eier eller ansatte. For å kunne utgiftsføre kostnaden i regnskapet.

Så kan det være at slike kjøp skjer, men det skal være unntak av regelen.

Så dere må gjennomføre kjøp på firmaet i fremtiden.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Liv Sandseter1
CONTRIBUTOR *

av Liv Sandseter1

Hei 🙂

Jeg har importert varer for videresalg. Varene er betalt leverandør uten mva. Varene er blitt sendt med Posten og jeg har kun fått en faktura fra speditør på toll. Tidligere har jeg fått regning på både toll og mva fra speditør, men ikke denne gangen. Hva gjør jeg for at dette skal blir korrekt både i regnskapet og ut mot Skatt sør? Jeg er ikke god i regnskap og må få en detaljert beskrivelse av føring.

Mvh Liv Sandseter 

av Jørn Karlsen

Hei

Vet ikke om du er MVA pliktig eller ikke. Men siden du pleier å få faktura på MVA, tolker jeg det slik at du ikke er MVA pliktig.

Men innkjøpet bokfører du slik:

kredit 2400 Leverandørgjeld eller 1920 Bankinnskudd

Debet 4400 Fritt kjøp.

Det er speditør sitt ansvar å fakturere deg for MVA, som de legger ut til Skatteetaten.

Samt at det er beløpsgrenser for hva man må betale toll og MVA på.

Faktura på MVA fører du mot konto 4400 Fritt kjøp, siden jeg antar at du ikke er MVA pliktig.

Frakt og toll føres på konto 4360 Frakt, toll og spedisjon, vidersalg

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Får du ikke faktura på MVA, skal du ikke bokføre MVA.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen