avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Bokføring av kjøp og salg av aksjer på Oslo børs

Mitt AS bruker Visma eAccounting for bokføring og skal nå drive litt med kjøp / salg av aksjer på Oslo børs.
Hvilken regnskapskonti er det normalt (og anbefalt) å benytte til dette?

Debet 1350 - Investering i aksjer og andeler?
Debet 1810 - Børsnoterte aksjer, norske?

Skal kjøp av aksjer i ulike firma føres på samme Debet-konto, eller er det mulig å lage egne konto for hvert firma man eier aksjer i slik at man har kontroll på gevinstberegning osv?

Mvh Jørn Walle

7 SVAR 7
Highlighted
PARTNER

Sv: Bokføring av kjøp og salg av aksjer på Oslo børs

Hei

Så lenge det er markedsbaserte aksjer (børsnoterte), så skal du bruke konto i 18xx-serien.  Aksjer i 13xx-serien er aksjer i IKKE børsnoterte selskap.

Hvis du bokfører på samme konto, så må du ha en egen oppfølgning i f.eks. excel ved siden av, for å kunne beregne riktig gevinst/tap.

Du kan opprette egne kontoer for hvert selskap du investerer i, men dette kan jo fort bli mange kontoer hvis du investerer mye.

Det viktigste har kontrollen på antall aksjer - kostpris - etc.  Årsoppgavene du får vil være "fasiten" på gevinst/tap beregning.

Mvh/ Bente Ramberg - Azets Smart Accounting
Highlighted
CONTRIBUTOR **

Takk for rask tilbakemelding og utfyllende svar Bente!

Et lite oppfølgingsspørsmål når det gjelder fritaksmetoden:
Er det slik at alle mine eventuelle gevinster ved salg vil komme innenfor fritaksmetoden og dermed vil være skattefrie?
Eller er det slik at det blir ulike beregninger hvis man f.eks har aksjer i DnB (Norge ) og Seadrill (Bermuda)?

Jeg ser nemmelig at norsk standard kontoplan har følgende konti:
- 8077 og 8177 for Gevinst / tap ved realisasjon innenfor fritaksmetoden
- 8078 og 8178 for Gevinst / tap ved realisasjon utenfor fritaksmetoden

Jørn

Highlighted
PARTNER

Hei

Det har du helt rett i - gevinst/tap ved salg av Seadrill aksjer - er utenfor fritaksmetoden, siden de er registrert på Bermuda.  Dette vil da være konto 8078/8178.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Finnes det noe register over hvilke firma / aksjer som går innenfor / utenfor fritaksmetoden, eller er det noe som jeg må undersøke og finne ut av selv?

Vil det ha noe regnskapsmessige forskjeller på om jeg bokfører på 8177 eller 8178?

Tenker da på årsresultat og eventuell beregning av skatt på alt som ikke kommer innenfor fritaksmetoden.

Jørn

Highlighted
PARTNER

Hei

Nei, det finnes dessverre ikke noe register som viser aksjer - innenfor/utenfor fritaksmetoden.

Regnskapsmessig så er det ingen forskjell på konto 8177 eller 8178, men det er viktig å skille disse for å få riktig skatteberegning.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Er det ikke riktigere å bruke 8082/8105 dersom det dreier seg om hhv gevinst og tap for børsnoterte aksjer?

Highlighted
PARTNER

Hei

Konto 8082 som du nevner ovenfor brukes til reversering av den tidligere bokførte urealiserte verdiøkningen (konto 8080) når realiseringen av aksjene skjer.  Selve gevinsten skal bokføres på konto 8077/8078. Tilsvarende gjelder til bruk av konto 8100/8105.

Capture 8082.PNG