avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

steffen98l
CONTRIBUTOR *

Bokføring av kvitteringer

av steffen98l

Hei!

Har et par kvitteringer som jeg har scannet inn med appen, men det trengs jo å bokføre de også. Har ikke så mye peiling på dette siden jeg nettopp har startet med visma og ikke bokført før.

Spørsmål:

1. Kvittering som omhandler kamerahus og kameratilbehør som minnekort, lader, kamerasekk osv.. kan det legges inn på "driftsmateriell?" eller må jeg skrive inn noe eget under "fri føring?" I så fall hva?

2. Når en kvittering står med "santander betalingsutsettelse" som betalingsmåte, hvordan skal jeg bokføre det? Skal jeg fortsatt bruke driftskonto som bankkonto eller?

3. Når jeg har betalt inn det jeg skylder i MVA for en periode fra en faktura fra skatteetaten, hvordan fører jeg det inn i visma? Som en vanlig kvittering? I så fall, under hvilken kostnadstype?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Spørsmål 1.

Det kan føres på konto 6550 Driftsmaterialer.

Spørsmål 2.

Du skriver at en kvittering er merket Santander betalingsutsettelse" som betalingsmåte

Vil det si at du ikke betalte noe, men skal betale i avdrag ?

Hvis det er betalingsutsettelse så er dette en gjeld til Santander, og beløpet ikke har gått ut av din bankkonto. Da føres slik:

Kredit 2390 Annen gjeld til kredittinstitusjon

Debet Kostnads konto

Spørsmål 3.

Betaling av MVA føres slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2740 Oppgjørskonto merverdiavgift

Men du mottar ikke faktura på MVA fra skatteetaten. Dette er noe du selv skal rapportere å sende inn til Altinn annenhver måned og betale uoppfordret

Når du har foretatt MVA oppgjør i Visma eAccounting, så bokføres inngående og utgående MVA automatisk til 2740 Oppgjørskonto merverdiavgift. Så når betalingen er ført så skal kontoen gå i null.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen