Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Bokføring av salg til utlandet via Stripe

av Anonymous

Hei,

Har lest denne tråden ifm bokføring av inntekter fra Stripe (https:// community.visma.com/t5/Faglig-diskusjon/Avstemming-av-inntekt/m-p/247877), men har et litt forskjellig case.

Vi driver en SaaS løsning, der kunden faktureres via Stripe. Våre kunder er primært utenfor Norge, og alle fakturaer sendes i dollar. Løsningen forskuddfaktureres månedlig. Vi mottar en månedlig overføring fra Saxo/Stripe.

Spm. er hvordan dette enklest kan bokføres?

Er det riktig å føre slik: 

Ved fakturering:

* Debet 1510 Stripe/Saxo* 

* Kredit 3125 Salgsfri inntekt tjenester, utførsel, avgiftsfri 

* konto 1510 er en fordring mot Stripe inntil jeg mottar pengene. Jeg bruker dette som en samlekonto for alle kunder i usa som jeg fakturerer via Stripe

Hver kunde faktureres på ulike tidspunkter gjennom måneden, basert på når de registrerte seg på vår nettside. Må jeg registrere hvert enkelt salg som egen faktura, eller kan jeg gjøre en samle-faktura for alle utsendte fakturaer fra stripe en gang per mnd, feks? 

Er det nødvendig å skille mellom norske og amerikanske kunder? Vi er mva-pliktige, men slik jeg forstår det skal vi ikke kreve mva for tjenestesalg til kunder utenfor Norge? Mao; kan jeg legge inn alle salg i perioden mot 1510 over?

Siden salget er gjort i dollar, hvordan registrerer jeg riktig beløp i det jeg fakturerer? Så vidt jeg kan se er det kun mulig å registrere i NOK? Skal jeg da legge stripe sin vekslingskurs til grunn? Når jeg henter ut transaksjonsoversikten fra Stripe, er denne i NOK.

Eks. jeg har to kunder, A og B - begge i USA. A får sin regning den 5. Hver måned, B får sin den 10. Kan jeg da registrere A og B som samme salg mot 1510, med summen av A og B som beløp?

Når jeg så får pengene overført fra Saxo/stripe, føres det slik

Debet 1920 Bankinnskudd <- kommer fra Saxo/stripe i NOK

Kredit 1510 Stripe/Saxo 

Debet 7770 Bank og kortgebyr <- oppgis i NOK

Ser frem til svar.

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Føringene dine er korrekte.

Har du full oversikt over alle salg/kunder via Stripe. Eller som et kassaoppgjør. Så er det tilstrekkelig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar, 

hva med valutta - skal jeg ta hensyn til det?

Alle salg gjøres i us dollar, men veksles av Stripe før jeg får dette inn på konto.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du kan fint bokføre det i NOK, etter de beløpene som kommer inn på din driftskonto.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du skal føre beløpet i NOK, siden det er det som kommer inn på kontoen din.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen