Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Vegato
CONTRIBUTOR **

Bokføring av skatteoppgjør 2018

av Vegato

Jeg har stengt 2018 og skatte oppgjøret kom i September 2019.  Jeg har betalt forskudds skatt i 2019 Forskudsskatt ble bokført på leverandørt faktura Kredit 2400 Debet 2500 Det betyr at konto 2500 når går i null med unntakelse av renteutgift på kr 82  og en merskatt på kr 6 Jeg har ikke brukt konto 2510   Hvordan skulle jeg ha ført forskudsskatt ? Skulle jeg ha brukt konto 2540? Hvordan og hvilket år skal skatteoppgjøret 

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er 3 kontoer for bokføring av skatt:

2500 Betalbar skatt, ikke utlignet

2510 Betalbar skatt, utlignet

2540 Forhåndsskatt

Hadde du brukt disse kontoen så får du mer oversikt.

Men mange bruker kun en av de til føring av skatt. 

Når du foretar skatteberegningen for 2019, må du påse at konto 2500 har saldo for avsatt skatt pluss det du har forhåndsbetalt for skatteoppgjøret 2019.

Merskatt fører du også på konto 2500, og renter på konto 8050 Annen renteinntekt

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Vegato
CONTRIBUTOR **

av Vegato

Hei Jørn 

1000 takk for dit raske svar 

Slik jeg forstår deg så kan jeg føre ligningen fra 2018 i 2019 men da må jeg sørge for 

at konto 2500 går i null før jeg kan begynne å før skatt for 2019 -stemmer det?

Jeg føre  skatt og resultat  (2019) slikt 

skatt 8300 debet

skatt 2500 Kredit

resultat 2050 kredit

resultat 8960 debet

Mitt spørsmål er nå om restskatt for 2018 på virker konto 8300-2050 og 8960?   

og hvordan føres dette?

Mvh 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Konto 2500 trenger ikke gå i null, bare du har oversikt over avsatt skatt og forskuddsskatt.

Du kan kan bruke konto 8300 go 8960. men for å gjøre det enklere kan du bruke bare konto 8800

Hvis du har overskudd

Debet 8800 Årsresultat

Kredit 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet

Kredit 2050 Annen egenkapital

Restskatt for 2018 vil ikke påvikre konto 8300 eller 8960.

Men du må avsette mer skatt og det vil påvirke konto 2050.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Vegato
CONTRIBUTOR **

av Vegato

Hei Jørn

1000 takk 🙂 konto 2500 går i null når jeg fører renterutgifter  og restskatt og så kommer ny avsatt skatt for 2019

Jeg tror jeg bare føre resultat og skatt slik som jeg pleier.

Vi har ikke kjørt årsregnskap gjennom  Visma tidliger  - bare lagt inn tall i Altinn direkte.

Hvodan kommer jeg til altinn via visma og er der noe jeg må tenke på siden jeg ikke har gjort det tidligere

Tenker at det fungere på samme måte som MVA blir kjørt - tall kommer opp autumatisk og må kontroleres!

Mvh  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

For å kunne sende skattemelding og næringsoppgave direkte fra eAccounting, så må du abonnere på skattemodulen.

Informasjon om skattemodulen finner du ved å gå på venstre meny i systemet og klikke på utvidelser, og se på eAccounting skatt.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen